Německá autopůjčovna využila protesty v Gorlebenu k reklamě

ČTK, Petr Jedlička

Lidé zaplacení německou půjčovnou aut přišli na protest u skladiště jaderného odpadu v Gorlebenu s propagačními transparenty. O akci informovala i celostátní média, čímž se společnosti postarala o dokonalou reklamu.

Zatímco mnoho Němců se v posledních dnech snažilo upozornit na problematičnost převozu 123 tun vyhořelého jaderného paliva z Francie do meziskladu v severoněmeckém Gorlebenu osobním nasazením, německá autopůjčovna Sixt ho využila pro svou reklamu. Poskytovatel vozů, známý i z České republiky provokativními reklamami, vyzýval na demonstraci k zastavení drahých transportů, podobně jako ostatní protestující. Činil tak ovšem s propagačním dovětkem, že lepší je si náklaďák půjčit.

Kampaň vyvolala v Německu diskuse, zda v ní firma už nepřekročila etickou míru.

Video umístěné na internetu ukazuje, jak davem demonstrantů s protiatomovými transparenty pochodují i propagátoři společnosti s oranžovým plakátem, který hlásá: „Zastavte drahé transporty! Půjčte si dodávku nebo nákladní auto u Sixtu!“ Někteří mají v rukou také letáčky s podobným sdělením.

Firma si kampaň, které si všimly i celoněmecké deníky, nesmírně pochvaluje. „To se ještě v dějinách německé reklamy nepodařilo: reklama na protestním shromáždění,“ mne si ruce komunikační oddělení autopůjčovny. „Všechno to bylo levně nafilmováno, zdokumentováno a rozšířeno četným tiskem,“ dodalo na firemním blogu.

Mnoho lidí v Německu nápad považuje za vtipný, stejně velký tábor naopak pobouřilo parazitování Sixtu na tak závažném problému, jakým podle nich ukládání jaderného odpadu je. „Tomu se říká zneužití základních práv. Mimo to zesměšňuje výzvy demonstrantů. Sixt už nikdy více,“ reagoval jeden z diskutujících na blogu Off the record.

Také německý odborný server meedia.de neměl pro strategii reklamního oddělení firmy z bavorského Pullachu příliš pochopení. „Politiky je možné pro takové kampaně využít, chovat se bez respektu vůči vážným výzvám milionů odpůrců jádra je ale moc,“ píše server v článku nazvaném Na cizí účet. Podle jeho autora mají konzumenti cit pro to, která reklama překročila jistou hranici, a ta od Sixtu se podle něj může brzy změnit v propadák.

Připomíná současně, že reklamní agentura, kterou firma využívá, pracuje rovněž pro německý energetický koncern RWE, který v zemi provozuje několik jaderných elektráren.

Sixt si ale za kampaní stojí. „Dobrá reklama provokuje, a to také znamená, že se proti ní mohou ozývat hlasy,“ řekl mluvčí společnosti serveru deníku Süddeustche Zeitung. „Doposud každá dobrá reklama Sixtu byla provokativní. Budeme v tom proto pokračovat. U všech našich reklam ale platí, že je potřeba je přijímat s jistou rezervou,“ vyzval kritiky. I ti připouštějí, že hlavní záměr kampaně — získat pozornost — pravděpodobně splní.

Společnost už v minulosti podobně zneužila německou kancléřku Angelu Merkelovou nebo francouzského prezidenta Nicolase Sarkozyho, z něhož si dělala legraci pro jeho malou výšku. V České republice loni vylepila billboardy s tehdejším předsedou ODS Mirkem Topolánkem a sloganem „Sixt má auto pro každého“. Využila toho, že na bývalého premiéra byla tehdy upřena pozornost kvůli aféře s dovolenou v Toskánsku. Podle české Rady pro reklamu ale touto kampaní porušila její etický kodex.

Kolik transport jaderného odpadu, který po dvaadevadesáti hodinách cesty konečně doputoval do Gorlebenu, stál, není zatím oficiálně známo. Jen náklady na policejní zajištění převozu se ale podle odhadů vyšplhaly na dvacet až pětadvacet milionů eur (491 až 614 milionů Kč).