Rekonstrukce kapitalismu v Jihlavě

Ivo Bystřičan

Letošní MFDF Jihlava byl zahájen. Programu dominují dokumentární filmy analyzující povahu současného kapitalismu v nejrůznějších koutech světa a dimenzích každodennosti.

Včera večer byl za účasti Vojtěcha Jasného slavnostně odstartován 13. ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Jihlava, jediný tuzemský festival zaměřující se na domácí i zahraniční výhradně dokumentární produkci. Počínaje dneškem poběží  festivalové projekce v nově rekonstruovaných jihlavských kinosálech až do neděle, denně od desáté hodiny ranní až do pozdních nočních hodin.

Již dnes ve 20:00 festival nabízí exkluzivní diváckou událost — českou premiéru nového dokumentárního filmu Michaela Moorea, který po předloňské dokumentární kritice tržního zdravotnictví ve filmu Sicko chce tentokrát objektivem zarámovat kapitalismus celý. V novém filmu O kapitalismu s láskou chce v utkání s politiky a ekonomy dospět k odpovědi na otázku, zda kapitalismus nepopírá sám sebe v momentu, kdy stát pomáhá soukromým velkovlastníkům z peněz daňových poplatníků.

Mooreův snímek zastupuje kategorii dokumentů, jež má letos na MFDF silné zastoupení. Značnou část programu tvoří celovečerní snímky, které se dotýkají světové ekonomické krize a humorně či analyticky reflektují současnou podobu globálního kapitalismu a jeho důsledky.

Do této skupiny společensky angažovaných filmů lze zařadit například celovečerní film Automat Martina Marečka, který zkoumá limity občanského angažmá na pozadí boje proti zahlcení Prahy automobily, dále snímek Jídlo, akciová společnost, Roberta Kennera podrobující analýze proměny našeho stravování v sofistikované průmyslové odvětví, či dokumentární mystifikaci Yesmeni opravují svět, v němž autoři Andy Bichlbaum a Mike Bonnan skandálně vystupují jako domnělí reprezentanti velkých korporací či institucí, aby tak upozornili na jejich aroganci a hostilitu.

Druhou část letošního programu představují osobně a intimně laděné filmy tvůrců, kteří svá bytostná témata hledají mimo hranice institucí provozu moci v moderním světě.

13. MFDF rovněž nabízí netradiční tematické sekce. Zvláštní sekce Jak Češi hajlovali je v rámci ČR zatím nejucelenějším přehledem kolaborantských či pasivně nerezistentních dokumentů z období Protektorátu.

Sekce Cuba Libre se rovněž zaměřuje na období politických zvratů. Je reprezentativní selekcí kubánských dokumentárních filmů za posledních padesát let a prostřednictvím v ČR zatím neuvedených filmů mapuje vzestup a pád kubánské revoluce.

Tradiční součástí jihlavského MFDF jsou dílny. Letos se zde uskuteční dílna nejvýznamnějšího dánského dokumentaristy, inspirátora Larse von Triera, komentátora Tour de France a autora proslulého snímku Pět překážek Jorgena Letha. Dílna Víta Janečka ukáže subverzivní dokumenty, které vznikají v rámci filmového workshopu v Barmě. Dílnu zde bude mít i TV Nova, která dokumentární tvorbě tradičně není ve svém vysílání příliš nakloněna. Tématem její dílny se stane žánr „docusoap“ a bude tak možné se dozvědět, jak míní dokumentaristických přístupů využívat komerční televize.

13. Mezinárodní festival dokumentárních filmů

Jihlava, 27. října — 1. listopadu 2009