Nebavte se s politiky

Jiří Silný

Někteří politici se domnívají, že kdo se baví, nezlobí. Jak to tedy je? Očekávání, která máme od politiků, se velice různí. Někdo skutečně chce, aby byli ti, kdo nás zastupují, vtipní nebo krásní, jiní by však byli rádi, aby byli poctiví a snažili se vytvářet lepší společnost.

Nemáme doma televizi, tak jsem se dozvěděl o nových volebních klipech z internetu.

Hodnotilo se tam mimo jiné, jak vtipné a zábavné jednotlivé politické reklamy jsou. Na některých se kreativci opravdu vyřádili. Třeba Brno z perspektivy psa Romana Onderky je opravdu roztomilé. Ostatní spoty sociální demokracie ale jsou, jak tam píší, jak z „vyhynulých filmových týdeníků“. Tím chtějí říci, že se tam vyskytují normální lidé — zedník, hasič, maminka s dítětem — kteří mluví o běžných starostech, které strana slibuje řešit. Nejsou vůbec vtipní, neumějí hrát, neumějí pořádně mluvit, mají toporná gesta, no jako když se člověk dostane před kameru a není na to zvyklý. Podobně se chová někdo, kdo přijde o práci nebo mu voda vezme barák. Zkrátka nic zábavného.

Mermomocí zábavný chce být spot, v kterém se snoubí Julínek, Bolek Polívka na operačním stole a ztopořená láhev slivovice. Nedosahuje to sice sofistikované idiocie slavného výstupu Issové a Mádla, ale zato je to kratší. Pokleslá zábava patří k pokleslé politice odedávna. Je pravda, že i velcí umělci se občas politicky prostituovali, ale aspoň o tom věděli. Je pravda, že někteří politici by si klidně mohli vydělávat jako baviči a všem by se nám ulevilo — zábava zatím není povinná.

Je v tom zkrátka zmatek. Zdá se, že od politiky a politiků každý čeká něco jiného. Nedávno jsem vyslechl rozpravu několika mužů, vyznačujících se všude velkým množstvím pracně vydobyté svalové hmoty. V předvolební době hodnotili politiky a po chvíli dohadování, kdy si nemohli vzpomenout, jak se vlastně jmenuje, to u nich jasně vyhrál ten Telička, co hrál ragby a má vymakanou postavu. Věci veřejné zase úspěšně vsadily na atraktivní vzhled svých kandidátek, který mají od přírody a jen ho podpořily lascivními pózami do kalendáře. Čím jsou takové strategie úspěšnější, tím víc argumentů mají ti, kdo tvrdí, že demokracie vlastně nefunguje a bylo by třeba ji nahradit nějakou osvícenou diktaturou.

V říjnu 1995 při první historické konferenci „Fóra o stavu světa“  v hotelu Fairmont v San Francisku (na tomtéž místě byla v roce 1945 dojednána Charta OSN) přednesl velevýznamný neoliberální ideolog Zbigniew Brzezinski před více než pěti sty významných osobností včetně Michaila Gorbačova, George Bushe, Margaret Thatcherové, Václava Havla atd. atp. projev o budoucnosti lidstva. Vycházel z analýzy, která tvrdila, že v blízké budoucnosti bude díky technickému pokroku stačit na ekonomické zabezpečení potřeb lidstva jen dvacet procent lidí a těch zbylých osmdesát procent nebude mít co na práci. Co s těmi nadbytečnými? Na tomto fóru až po střechu plném humanistů Brzezinski navrhl prosté a geniální řešení: tittytainment. Toto podivné umělé slovo je složeno ze dvou anglických výrazů — jeden slangově označuje ňadra (tits) a druhý zábavu (entertainment). Ano, ty nadbytečné je třeba nějak zabavit. Kdo si hraje, nezlobí. Chléb a hry, hlavně ať se nám nepletou do vládnutí a do kšeftů.

Je pravda, že proti Chartě OSN to působí trochu trapně. A navíc to nekončí u oblbující pakultury a konzumování laciných šuntů, protože i z tohoto náhražkového ráje stále víc lidí vypadává a pak je po zábavě a začínají deportace, segregace, koncentrace a likvidace.

Nezajímá mě, jestli političky mají velká ňadra, a nechci po politicích, aby mě bavili. Nemám moc času nazbyt, který bych potřeboval zabavit nebo zabít. Místo zábavy hledám a občas nacházím radost, jako třeba při posledním koncertu Wrgha Powu Orchestra v La Fabrice .

Radost působí i skutečná politika, na kterou lze i u nás občas narazit. Je to tam, kde jde o seriózní a poučené hledání, jak řešit současné problémy společnosti. Naposledy jsem se takhle radoval nad rozhovorem s Vladimírem Špidlou v Právu.

Zatímco zábava unavuje a vyčerpává, radost probouzí vnitřní sílu. Budeme ji potřebovat.

    Diskuse
    October 5, 2010 v 11.00
    politika a/nebo divadlo
    Lidé (bytosti společenské) potřebují skutečnou politiku. Ve své naprosté většině to vědí; a část z nich to přinejmenším jasně cítí. Proto vnímají to, co se za politiku vydává, jako divadlo, a ty kdo je provozují (jak říká Kosík, kdo se „producírují“) berou jako šašky. Nicméně toto divadlo, tato předstíraná politika má skutečný dopad na jejich (naše) životy.

    Do sféry divadla zapadá i „volební“ billboard Václava Havla „Nevolím tunely a tuneláře, mafiány a šejdíře, kasina a nevěstince.“ (zde: http://zpravy.idnes.cz/nevolim-tunelare-a-kasina-rika-havluv-billboard-u-prazske-magistraly-1jw-/domaci.asp?c=A101004_184827_domaci_hv). Text sám se jistě dočká souhlasu; kdo by taky nesouhlasil? Jaký ovšem má mít dopad? Asi podobný, jako Havlova dubnová „iniciativa“ pod titulkem „Volební program mám hotový, hledám lídra“ (zde: http://zpravy.idnes.cz/vaclav-havel-volebni-program-mam-hotovy-hledam-lidra-f97-/domaci.asp?c=A100423_1373503_domaci_lpo). Koho a k čemu konkrétně Havel vyzývá? Do jaké ROLE tu vstupuje?

    Ti, které tu Stanislav Holubec nedávno nazval „dobrovolnými strážci kapitalismu“ dávají přednost divadlu před skutečností. Jsou patrně přesvědčeni (a snaží se přesvědčit sebe i dosud nepřesvědčené), že to není divadlo, ale skutečná politika. Co je ale vlastně pohání? A co - a kam - pohání Václava Havla dnes, dvacet let poté, kdy blouznil o nepolitické politice? Začal už alespoň tušit podstatný rozdíl mezi divadlem a politikou?

    Vážným problémem dneška je, že mnohé z těch, kdo jsou schopni to každodenní divadlo prohlédnout, toto prohlédnutí nevede k hledání a vytváření skutečné politiky, ale naopak k odvrácení se, tedy k rezignaci na vlastní občanství, které je jejich skutečnou lidskou důstojností. To, že nejdou k volbám, je přitom pouze jedním z projevů této rezignace. Nechce se jim přihlížet (být diváky) v tomto divadle, zároveň se ale odmítají stát aktéry skutečné politiky; tím se ovšem sami k úloze diváků (ač svůj pohled odvracejí) sami odsuzují. -- I když: nedávná demonstrace odborářů ukázala, že ta rezignace nemusí být trvalá a že může přibývat těch, komu nebude stačit si na politiku pouze hrát nebo se na tu hru dívat. Ti pak postupně pochopí, že radost se nemusí (a nemá) omezovat na soukromou sféru, že k lidské radosti neodmyslitelně patří i to být občanem. A že občan je mnohem víc než volič.