U Slovanské epopeje se v Moravském Krumlově netrhnou dveře

ČTK

Tahanice mezi Prahou a Moravským Krumlovem o Muchovu Slovanskou epopej nadále pokračují s nejistým koncem. Kauza má zatím za výsledek rapidní zvýšení zájmu veřejnosti o toto dílo.

Expozice se slavnou Slovanskou epopejí malíře Alfonse Muchy v Moravském Krumlově na Znojemsku má za sebou jednu z nejlepších sezon v historii. Letos si ji prohlédlo 50 tisíc lidí, přičemž běžná roční návštěvnost se pohybovala kolem 20 tisíc turistů. ČTK to dnes řekl krumlovský starosta Jaroslav Mokrý. Zájem vzrostl poté, co mezi Moravským Krumlovem a Prahou vznikl spor o umístění epopeje.

Vedení Prahy chce 20 rozměrných pláten, zachycujících dějiny Slovanů, odvézt po půl století z Krumlova a vystavit v pražském Veletržním paláci. Odvolává se na to, že jí dílo patří. Mucha jej ale Praze věnoval pod podmínkou, že pro obrazy postaví speciální pavilon, což se nestalo. Podle jeho vnuka Johna tím Praha nenaplnila jeho přání, a darovací smlouva je neplatná.

Státní správa z Moravského Krumlova proto na žádost Johna Muchy zakázala s dílem manipulovat a zabránila jeho stěhování do Prahy, která se pak proti tomu odvolala. Její odvolání zkoumá Jihomoravský kraj. Rozhodne o něm do počátku listopadu.

Praha ale zároveň podala žalobu ke znojemskému okresnímu soudu, v níž žádá vydání epopeje. O žalobě by se mělo rozhodnout v nejbližších dnech. „Požádáme právníky o analýzu současného stavu. Nelze jedno rozhodnutí (kraje) přebíjet druhým (soudem). Praha do celé záležitosti vnesla jen zmatek," dodal starosta.

Úředníci kraje si musí před svým rozhodnutím zodpovědět otázku, komu epopej patří. Žaloba ke znojemskému soudu podle Mokrého tento problém neřeší, přestože je jasné, že se bude nutné k němu v budoucnu postavit. Podle některých názorů soud o žalobě nerozhodne, protože počká na závěr krajského úřadu.

O epopej je letos mimořádný zájem. V létě se u vstupu do expozice tísnily davy zvědavců. Tvořily je především odpůrci stěhování díla. Ti upozorňují, že Praha Muchovy podmínky nesplnila. Podle nich by měly obrazy zůstat na Moravě, protože hlavní město má pamětihodností mnoho, zatímco Moravský Krumlov má jen epopej. Navíc ji po druhé světové válce zachránil, když byla v tamním zámku zrestaurována a následně vystavena.