National Geographic bude od příštího měsíce i v arabštině

ČTK, Petr Jedlička

Známý časopis, který již léta formuje představy čtenářů v rozvinutých zemích o zbytku světa, proniká konečně i do méně bohatých států. O jeho rozšíření v muslimském prostředí se chce postarat jeden z arabských emirátů.

Časopis National Geographic začne vycházet i v arabštině. První arabské vydání vědeckého magazínu se má na stáncích objevit již příští měsíc. Více než sto let staré vydavatelství se tak stane další západní mediální firmou pronikající na rostoucí mediální trh Blízkého východu. Časopis v současnosti kromě angličtiny vychází v devětadvaceti jazycích, včetně češtiny.

„Články v tomto časopise jsou o všech zemích a všech kulturách,“ uvedl šéfredaktor nového vydání Muhammad Hammádí. Vyjádřil rovněž naději, že časopis poskytne arabským čtenářům hlubší znalosti o planetě a o tom, jak žijí její další obyvatelé. „Zdejší čtenáři to potřebují,“ dodal.

Nový National Geographic Al Arabiya podporuje emirát Abú Zabí a má se dostat ke čtenářům v patnácti zemích od Maroka po Perský záliv. Bude obsahovat přeložené články z americké edice i originální články zaměřené na region. Časopis má také panel sedmi arabských expertů, kteří budou působit jako poradci a přispívat do něj. Podle Hammádího je cílem, aby pětina článků byla místních.

National Geographic se tak přidává k dalším západním časopisům, které se rozhodly vstoupit na arabský trh, jako módní časopisy Elle a Marie Claire. Několik dalších časopisů, jako Esquire a Time Out, také má své regionální blízkovýchodní edice, ale v angličtině a jsou zaměřené na zahraniční rezidenty.

V arabském světě expandují i další mediální firmy. Viacom spustil před třemi lety arabskou verzi stanice MTV. Konglomerát Ruperta Murdocha News Corp, jehož součástí je televizní kanál Fox a vydavatelství HarperCollins, letos získal podíl v arabském mediálním gigantu Rotana Group za sedmdesát milionů USD. Jeho divize Sky News zvažuje vytvoření stanice v arabském jazyce, která by konkurovala místní zpravodajské síti Al-Džazíra.

Na vydávání National Geographic v arabštině se podílí státní společnost Abu Dhabi Media Co. (ADMC). Ta v roce 2008 uvedla, že její filmová divize a National Geographic plánují investovat v příštích pěti letech sto milionů USD (1,8 miliard Kč) do výroby deseti až patnácti filmů. Loni spustila v arabštině na kabelové televizi kanál National Geographic, napsala agentura AP.