Jankovský chce zrychlit povolování silničních staveb

ČTK, Dušan Radovanovič

Sloučení územního a stavebního řízení může zrychlit proces schvalování staveb a umožnit lepší kontrolu ze strany veřejnosti. Ovšem pouze za předpokladu, že budou zachována všechna současná pravidla.

Ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský (VV) nevylučuje, že počet stavebních úřadů se může v budoucnosti zmenšit. Plánovaný návrh velké novely stavebního zákona možná změní i povolování takzvaných liniových staveb, tedy hlavně silnic a železnic. Namísto řady povolení jim bude v případě přijetí této novely stačit už jen jedno.

Jankovský to v pondělí řekl na tiskové konferenci. Nyní je v České republice přibližně sedm set stavebních úřadů. Snížení jejich počtu musí podle ministra předcházet diskuse v koalici a s kraji. „Je skutečně otázka, jestli každá obec, která má za rok velmi malý počet stavebních povolení, má mít stavební úřad," uvedl ministr pro místní rozvoj (MMR).

Redukci počtu stavebních úřadů připravovalo MMR ještě za vedení Jiřího Čunka (KDU-ČSL) už v roce 2008. Od plánů na zrušení dvou set ze sedmi set úřadů ale nakonec ustoupilo. Proti záměru se tehdy bouřili například představitelé obcí.

V případě zjednodušeného povolování liniových staveb by se podle odborníků jednalo pravděpodobně o sloučení územního a stavebního řízení. „Proti takovému sloučení osobně nic nemám, muselo by ovšem znamenat, že by tam bylo zachováno splnění všech podmínek, které schvalovací proces vyžaduje dnes,“ řekl Deníku Referendum Pavel Černý z Ekologického právního servisu.

„Například by to umožnilo neziskovým organizacím účastnit se celého procesu, což si dnes musejí obtížně vymáhat,“ vidí možná pozitiva Černý.

„Bylo by tu ovšem riziko pro investora, jenž by nyní musel připravovat detailní podklady s rizikem toho, že projekt bude zamítnut. V praxi tedy takové sloučení s sebou nese nebezpečí snižování standardů a vypuštění některých podmínek,“ varuje Černý s tím, že vše bude možné hodnotit až podle konkrétního návrhu.

Změny v plánované novele stavebního zákona se můžou týkat také autorizovaných inspektorů, jejichž certifikát může nahradit stavební povolení. Platný stavební zákon ale například nepamatuje na opravné prostředky proti rozhodnutí inspektora.

Ukázkovým případem zneužití tohoto institutu je například výstavba mrakodrapu Epoque na pražské Pankráci. Když si developerská firma nebyla schopna zajistit stavební povolení, obešla ho pouhým vyjádřením autorizovaného inspektora a začala stavět. Proti výstavbě, která může ohrozit i setrvání Prahy na listině světového dědictví UNESCO, přitom dlouhodobě protestovalo hned několik občanských sdružení.

„Protože stavební inspektor dostává do ruky poměrně velké kompetence, tak jsem pro určité omezení objemu, do jakého může stavební inspektor vydávat certifikát a od jakého objemu by to měl mít už na stole stavební úřad," řekl ministr. Vymezení by podle něj bylo technické, nikoli cenové.

Podle Černého by však bylo nejlepší autorizované inspektory zcela zrušit, či alespoň podřídit stavebním úřadům. „Institut autorizovaných inspektorů je naprosto špatně udělaný. Mimo Pankrác byly i dva obdobné případy v Brně. Je nesmysl, aby fyzická osoba vydávala nějaké rozhodnutí. Ten souhlas musí vydávat stavební úřad, úředník může připravovat podklady,“ upozorňuje Pavel Černý.

Jankovský v pondělí také oznámil nový systém zadávání zakázek na svém ministerstvu. „Dříve byl systém zadávání zakázek na ministerstvu trochu chaotický a ne úplně pod kontrolou," poznamenal Jankovský.

Cílem nových opatření je mít veřejná výběrová řízení pod přísnějším dohledem. Rozšíří se třeba počet lidí schvalujících zadávací dokumentace, například nákupu složitých informačních systémů a technologií bude předcházet vnější oponentní posudek. Podle ministra by to mělo zabránit nadhodnocení zakázky a omezit možnost zvýhodnění konkrétního dodavatele.