Bárta stopnul 12 silničních staveb, vzbudil tím nevoli samosprávy

ČTK

Podle ministra Víta Bárty nemá stát dostatek financí na to, aby dostavěl rozestavěné silnice. Samosprávy v dotčených oblastech protestují.

Ministr dopravy Vít Bárta (VV) oznámil zastavení 12 silničních staveb, u tří dalších se přeruší příprava. Stát na ně nemá peníze. Proti zastavení stavebních prací se bouří samospráva v dotčených oblastech; nejhlasitěji se protestuje na severu Moravy, kde se mají zastavit tři významné silnice I. třídy v pokročilém stádiu výstavby. S konzervací projektů nesouhlasí ani stavební firmy.

„Je to zcela nesystémové řešení, proti němuž musíme jednoznačně protestovat," řekl ČTK náměstek opavského primátora a předseda Sdružení pro výstavbu komunikace I/11—I/57 Pavel Mališ (ODS). V pondělí dopoledne se proto chce sejít s ministrem společně se zástupci kraje, města Ostravy i Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje.

Na ministerstvo dopravy zřejmě zamíří i starostka České Lípy Hana Moudrá, neboť na ministerském seznamu je i obchvat tohoto čtyřicetitisícového města. Ve městě prý po zveřejnění seznamu zavládlo zděšení.

„Hledat úspory v investicích je naprosto špatně, já budu doufat, že se ten stát vzpamatuje," uvedl prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. Nechtěl zatím rozebírat právní stránku věci, řada firem však má s Ředitelstvím silnic a dálnic platné smlouvy.

Podle údajů Ředitelství silnic a dálnic u zastavených projektů zbývá prostavět zhruba 22,3 miliardy korun. Původní celková hodnota těchto investic přitom činila 30,8 miliard Kč, vyplývá z přehledu staveb, který ČTK poskytlo ŘSD. Ceny zahrnují rovněž náklady na výkup pozemků, vytvoření projektů či daň z přidané hodnoty.

Ministr dopravy Vít Bárta, který už v pondělí zastavil veškerou výstavbu na železnici, ale své kroky hájí. „Zastavování obecně je hledání nejméně špatného řešení ze špatných řešení, které mám k dispozici. Cítím při tom velkou zodpovědnost," uvedl Bárta.

Poukazuje přitom na nedostatek peněz v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. SFDI jen letos prý eviduje propad rozpočtu oproti plánům ve výši 3,6 miliard korun, na příští rok se má rozpočet fondu snížit o 35 procent na 33 miliard korun z národních zdrojů. Při započtení evropských fondů bude fond mít příští rok k dispozici 67 miliard korun, o necelých 30 miliard méně než letos.