USA: Kongresové primárky v plném proudu, byznys vybírá peníze

Roman Bureš

Aktivnější občané Spojených států v těchto dnech rozhodují o kandidátech pro listopadové volby do Sněmovny a Senátu. Na podzimní kampaně se připravují také lobbistické skupiny, které se chytají do voleb investovat přibližně dvakrát více než v roce 2008.

Politicky aktivní Američané v úterý volili v další sérií státních primárek před důležitými volbami do Kongresu. Ty jsou plánovány na 2. listopadu. Podle agenturních zpráv je atmosféra kolem primárek napjatá a voliči, frustrovaní špatným stavem americké ekonomiky, dávají často přednost politickým nováčkům před dosud sloužícími poslanci a senátory.

Primárky sledují pozorně také nejrůznější analytikové, kteří se snaží předpovědět, dle čeho se budou rozhodovat občané při vlastních volbách. V nich mají noví a staronoví kandidáti obsadit celou Sněmovnu reprezentantů, třetinu Senátu a celkem 39 guvernérských postů.

Na průběžné volby se kromě voličů a stran připravuje také průmysl a podnikatelské kruhy. Americká obchodní komora, největší lobbistická organizace ve Spojených státech, již vybrala od korporací a podnikatelů přibližně pětasedmdesát milionů dolarů, které chce použít k podpoře kandidátů nakloněných velkému byznysu.

Nejštědřejší příspěvky zatím poskytly firmy a spolky, které jsou známy podporou Republikánské strany. Podle zpráv z Demokratické strany již vydalo patnáct nejvlivnějších skupin a konzervativních organizací na kampaň 300 milionů dolarů, přičemž celkově se očekává přibližně dvakrát větší dotace než při volbách v roce 2008.

Podle Toma Hamburgera z listu Chicago Tribune je příliv korporátních peněz do předvolebních kampaní pochopitelný: velcí podnikatelé a obchodníci nemají příliš pochopení pro regulační politiku, kterou praktikuje vláda Baracka Obamy, a americký Nejvyšší soud jim před nedávnem zrušil omezení, která limitovala velikost poskytovaných příspěvků. 

Dle jiných analytiků vzroste důležitost korporátního angažmá také tím, že bude cíleno pouze na několik předem vyrovnaných soubojů mezi demokratickými a republikánskými uchazeči. Očekává se, že dnešní poslanci obhájí s jistotou stovku sněmovních a senátoři 18 senátních postů. O zbylých 335, respektive 19 mandátů se povede napínavý boj.

Na financování předvolebních kampaní se připravují i odborové organizace a liberální sdružení. Například Mezinárodní svaz zaměstnanců v službách má na předvolební kampaň připraveno čtyřiačtyřicet milionů dolarů.

Hlavní hybnou silou by však měly zůstat peníze od průmyslu a nadnárodních korporací. Ty podle Toma Hamburgera šetřit nebudou, neboť peníze investované do voleb se v případě vítězství byznysu nakloněných politiků rychle vrátí.

Další informace:

AFP US votes in key state primaries

Chicago Tribune Corporate Campaign Cash Floods US Elections