Mladé Britky žádají označování retušovaných fotografií modelek

ČTK, Petr Jedlička

Největší britská organizace hájící zájmy dívek a mladých žen začala sbírat podpisy pod petici, která má vládu pobídnout k úpravě regulačních norem. Impulzem se jí stal průzkum, dle něhož polovina mladých Britek zvažuje plastickou operaci.

Přikrášlené fotografie modelek v módních časopisech a v reklamách by měly být zvláštními značkami jednoznačně odlišeny od těch snímků, které ženy zachycují věrně. S příslušnou peticí se chce obrátit největší britská organizace hájící zájmy dívek a mladých žen Girlguiding UK na premiéra Davida Camerona. Akce podle agentury Reuters reaguje na výsledky průzkumu, podle něhož polovina Britek ve věku 16 až 21 let zvažuje plastickou operaci.

Organizace oznámila, že ve čtvrtek zahájila petiční akci. Camerona má přimět k podniknutí kroků, které umožní „vytvořit generaci sebevědomých dívek a mladých žen“.

Polovina mladých Britek chce změnit svůj zevnějšek a dvaačtyřicet procent dívek ve věku od 11 do 16 let připustilo, že si kvůli postavě hlídá, co jí nebo že omezují příjem některých potravin.

Podle šéfky britské organizace Liz Burnleyové průzkum i každodenní zkušenost ukazují, že se dívky cítí být vystaveny tlaku představ o ideálu tělesné krásy. Ten je však nedosažitelný, protože ho zosobňují vyretušované krásky z plakátů.

„Jsme pyšné, že podporujeme volání našich členek, které se domnívají, že je na čase, aby ministerský předseda reagoval na jejich znepokojení a konal v zájmu dívek a mladých žen v celé zemi,“ uvedla Burnleyová.

Další členka organizace Natalie Fontaineová prohlásila, že vylepšené obrázky modelek, celebrit a dokonce i obyčejných žen v magazínech a reklamách mohou působit na sebedůvěru dívek a mladých žen. „Většina z nás nemá tušení, jak výrazně jsou tyto fotografie upravovány, a jsme šokovány, když si uvědomíme, že představy, které máme o celebritách a modelkách, neodpovídají realitě,“ řekla Fontaineová.

Expertka na stravovací poruchy Susan Ringwoodová zdůraznila, že mladí lidé trpící tímto neduhem se často svěřují, jak jim přechod na správné stravovací návyky komplikují všudypřítomné obrazy nepřirozeně dokonalých těl.

Podle aktivistek by odhalení pravdy o reklamních fotografiích posílilo sebevědomí mladých lidí i pozitivnější vnímání jejich těl.