Filosofické řeči o státu a realita

Zdeněk Vyšohlíd

Stát může být egoistický, spjatý se zájmy jedné třídy. Jako lidský konstrukt však může být občany proměněn v silného zastánce jejich všeobecných lidských práv.

I. Filosoficky o státu:

Stát jako rozumný konstrukt a organismus

I stát i trh jsou konstrukty; člověk je stvořil či tvoří jako nějaké porozumění tomu, co nás (třeba i nespravedlivě) svazuje, spojuje. Hegel píše, že jako v rodině je to cit lásky, tak stát je navíc ještě vědomou vůlí, věděním o obecně platných souvislostech, vzájemnostech; věděním, na jehož základě se jedinec/ občan rozhoduje. Tato rozumná základna, předznamenávající možnosti rozhodování a jednání lidí, stává se vlastním subjektem, a stát je tak „organizovaným celkem zvláštních působících sil“, které z oné základny, z onoho rozumného ustanovení státu vycházejí a zároveň je neustále oživují a „produkují“.

Stát jako „živoucí duch vůbec“ je tak Hegelovi subjektem — byť realizovaným v množství nejrůznějších individuálních rozhodnutí („durch die Vielheit und Vielfältigkeit der Entscheidungen“): obecná povaha státu se uskutečňuje právě takto, že proniká do zvláštních, individuálních situací a životů občanů. Je tím rozumným, o čem lze vést debatu, co lze ve společenství sdílet a řešit, někdy i odmítat a omezovat. Co prostě dává nějaký smysl. Proto Hegel pojem subjektu chápal velmi široce: jako jedince, ale také jako společenství nebo jako „živoucího ducha vůbec“.

Občan má své vědomí a svědomí. Stát žije v rozhodování a jednání svých občanů. K citu a lásce, zakládající rodinu, přistupuje druhý princip „vědoucí a ze sebe činné vůle“, který se odehrává na scéně obecně platných struktur státu, jeho cest a schodišť, i temných zákoutí. Je to scéna toho, co obecně platí: obecně platné věci, o které víme, mluvíme, o které se shodneme nebo i vedeme spory (možná právě v tom se také shodujeme, jak se později ukáže). Tuto „věděnou obecnost" (gewußte Allgemeinheit) je třeba jako věděnou obecnost sdílet; to je ona rés publica, republika, stát: to obecné a sdílené, „to rozumné“, čím se vyznačuje vůle a činný jedinec, který je sebevědomý (ví o sobě a jako vědoucí se prosazuje, uplatňuje ve společnosti: subjektivita, skutečný jedinec.

Stát je záležitostí rozumné vůle občanů.

II. Lidově, tj. demokraticky o státu:

Jak člověk či lid ke státu přišel

Když já přemýšlím o Pythagorově větě a Ty přemýšlíš o Pythagorově větě a ocitneme se v rozpravě či dialogu o této větě, nestává se tato věta subjektem našeho rozhovoru? Kdyby na ní nebylo něco obecně zajímavého, nestala by se subjektem výpovědí a rozpravy, věcí obce či veřejnosti? Je tu „Ein Individuum" míněn jako lidský jedinec, pro psychologa téma k pohledání, — anebo tu běží o reálné podání toho tématu, v provedení toho či onoho jedince? O to, jak to ten který jedinec řekl, napsal či jinak „vypodobnil"? Na tom prvním se zakládá praxe psychiatrů a psychologů; na tom druhém (= na řečené věci veřejnosti) se zakládá politika a stát. Už nejenom obec (antická obec jako ideál či sen mnohých), ale pospolitost, rozumně založené (i když nespravedlivé, třídní ap.) soužití: organizovatelné. Toto soužití si musí hýčkat, co je veřejné, a bojovat proti zamlčování, mystifikujícímu odvádění pozornosti... Musí si střežit veřejný prostor. Je to prostor určitosti řečeného — a také realizovatelnosti směny, tedy prostor zboží.

Zboží je věcí veřejnosti. Hesla „Co nejméně státu" nebo „Kde je moc státu, je málo trhu" zavádějí; dehonestují veřejný prostor, politiku. Jako politické teze jsou nedomyšlené, zpozdilé, hloupé — a poznamenávají reálnou evropskou situaci ve světě. „Současná sociálně politická realita… je výsledkem uplatňování evropských směrnic, direktiv a zákonů jak v členských, tak i v kandidátských státech Evropské unie,“ konstatuje Petr Schnur. Privatizační šílenství se nezastavuje před ničím, ale kdo by se chtěl proti tomu bránit a „zachovat sociální stát, ten musí buď z EU a MMF vystoupit“, říká P. Schnur, nebo mu to prý spočítají. Taková je realita.

Jenže tato politická realita není neměnná — ale jen silný stát se jí může postavit. Jen silná EU, tedy EU jako stát — nikoli jako diskusní klub tzv. „národních států“, které nevědí, co chtějí. Neboť politickou realitou není jen to, co se odehrává v jejich mnohdy pitoreskních parlamentech, ale na trzích, v bankách, na burzách, ale také v nemocnicích a starobincích… Tohle vše, i když trhy jsou světové, globální, se uskutečňuje a realizuje na půdě států. A jen silný stát se může postavit za to, aby se tak dělo v souladu s jeho dějinami, ustanovením státnosti či kulturní tradicí jeho občanů (lidu, národa) a myšlení.

III. Filosofické řeči a realita:

Jak kriticky přemýšlet o podstatném

Avšak jen silný, tzn. čilý občanský život a kultivovaný veřejný prostor může zajistit péči o to, co je politicky fundamentální, základní a zakládající. Hegel mluvil o ústavě a nabádal, aby ji občanské společenství kultivovalo, protože ona jeho samého kultivuje. „Ústava musí být o sobě a pro sebe platnou půdou, na níž stojí zákonodárná moc, a nemusí být proto teprve vytvářena. Ústava tedy je, avšak stejně bytostně se stává, to znamená, že pokračuje její utváření. Toto pokračování je změna, která není patrná a nemá formu změny.“ Děje se jako kultivace (Dodatek k § 298, str. 330—331 českého vydání Základů k…).

Ústava přerůstá psanou literu; „je to práce staletí, idea a vědomí toho, co je rozumné, v té míře, v níž je to, co je rozumné, v národě rozvinuto.“ (Dodatek k § 274, s. 309 čes. vydání)

Co přináší tento text o státu jako rozumném konstruktu, je jistou filosofickou proklamací. Reálná politika se jí nemusí řídit a ani reálný čtenář ji nemusí přijmout. Může o filosofování pochybovat, nebo i hanebně mluvit. Ale i čtenář, i politik, žádný občan nemůže ani jednat, ani mluvit nebo „dělat politiku“, aniž by to, co dělá, nemohlo být poměřováno tím, co text o státu jako rozumném konstruktu formuloval. Toto poměřování je potencí, a snad i skutečností toho, čemu Hegel říkal „živoucí duch vůbec“. Je měřítkem i zárukou pravdy života i světa a věcí (také veřejných) kolem. Tedy také života občanského či politiky. „Už v samotné organické jednotě státních mocí spočívá to, že je to jeden duch, který stanoví to, co je obecné, a který je k jeho určené skutečnosti přivádí a vykonává. (Poznámka k par. 299, str. 332 českého vydání)

Ano, je to, jak řečeno v Šamalíkově citátu: Socialisté a  marxisté „usvědčili stát z těsných styků s určitou třídou a jejím egoismem“. Škoda, že praxe revolučních marxistických stran nestavěla na tom rozumném, co stát má zaručovat a střežit. Škoda, že jejich praxe se opírala o hrubiánskou interpretaci a neznalost filosofického odkazu německé filosofie devatenáctého století.

    Diskuse
    August 2, 2010 v 11.22
    Určitost řečeného je to, k čemu poukázal už Descartes. Teprve u Hegela to však je (rozvinutím a kritikou Kanta) zřetelněji vztaženo k lidské činnosti, k jednání. Navzdory tomu se dnes, o 200 let později, většině čtenářů zdá odtažité, když někdo přemýšlí o myšlení. Neurčitost jim pak ovšem odtažitá nepřipadá.
    SH
    August 3, 2010 v 15.30
    Nevím
    Stát, tedy ten, který dneska označujeme za národní, jako vše lidské není jen ideou, v tomto případě právní ideou. Je rovněž, ne-li především životní praxí. Realitou chování tisíce aktivistů veřejného prostoru. A ti vzájemně nereagují na ideály, ale na realitu, předcházející či souběžnou. V tom směru byl Šamalík, při vší úctě k jeho vzdělanosti a erudici, přece jenom zatížen svým povoláním. Kdysi jsem to v jeho přítomnosti označil za právní fundamentalismus. Bohužel na diskusi jsme nedostali prostor, takže si nejsem jist, že bych svou tezi obhájil).
    August 5, 2010 v 10.09
    národní stát
    Otázka národního státu je zásadní a právě proto dnes bývá vládnoucí ideologií šmahem smetena se stolu.

    Šamalíkovy texty skutečně mohou někdy působit (zvláště ty, kde převládá odborná terminologie) jako právní fundamentalismus. On sám ale na jednom místě říká, že "právní texty nejsou zrovna vhodnou cestou k poznání skutečnosti".

    Znamenitá pro porozumění dnešní české a evropské skutečnosti je jeho kniha "Německo humanistů a romantiků".