Navzdory nárůstu počtu obchodů cestuje část Brňanů za nákupem daleko

ČTK

Přestože v Brně v posledních letech neustále narůstá prodejní plocha, část obyvatel musí kvůli většímu nákupu ujet několik kilometrů. Problémem je, že horší nákupní možnosti jsou mnohdy v částech města, kde žijí starší lidé bez auta.

V Brně v posledních letech stále roste prodejní plocha, část obyvatel ale musí kvůli většímu nákupu ujet několik kilometrů. Vyplývá to ze studie o maloobchodu, kterou pro radnici zpracovali odborníci z Geografického ústavu Masarykovy univerzity.

Horší nákupní možnosti jsou mnohdy v částech města, kde žijí starší lidé bez auta, například v Maloměřicích. Nákupní možnosti jsou tu katastrofální, řekla ČTK starostka městské části Maloměřice a Obřany Jarmila Kocmanová (ODS).

Podle Kocmanové působí v městské části několik menších obchodů. I přes chabé nákupní možnosti sotva přežívají. „Je to takový koloběh. Zboží musí být dražší, když je obchod malý, ale obchodníci se přesto sotva uživí, krachují, protože lidé tam nechodí," popsala starostka. Nákupní prostředí není nejlepší, jedna z prodejen například funguje v unimobuňce. Další obchod přežívá v budově radnice, podle starostky jen díky tomu, že obec žádá „slušné nájemné".

Podle starostky by se v Maloměřicích a Obřanech uživil menší supermarket. Na radnici by nejraději přivítali stavbu víceúčelového objektu, kde by byla například pobočka pošty, banky a také bankomat. Ani ten v městské části není.

Starostka podotkla, že většina lidí má doma auta a vozem si za nákupem dojede. Senioři často jezdí autobusem nebo trolejbusem do Židenic nebo na sídliště Vinohrady. „Ale když budeme za každým rohlíkem někam dojíždět, tak je Brno ucpané a nepohneme se vůbec," poznamenala.

Dopravní zátěž se v městské části stále zvyšuje, impulzem je hlavně rozvoj obcí na sever od Brna, jejichž obyvatelé do krajského města dojíždějí. Podle studie nemají podobný problém jen Maloměřice a Obřany.

Chabé nákupní možnosti mají také obyvatelé Bosonoh, Kníniček, Chrlic, Ořešína, Jehnic, Útěchova, Lesné a části Líšně. Daleko do obchodu to mají i někteří obyvatelé městské části Brno-střed, platí to o katastrálních územích Stránice a Černá Pole.

Autoři upozorňují, že ne každý člověk má možnost si autem do obchodu dojet. Citují výzkum společnosti Incoma Research, která vyčísluje zastoupení mobilního typu zákazníka v české populaci na 63 procent.