Suezský průplav dnes

David Mužík

Suezský průplav letos prochází dalším rozšířením, aby odpovídal potřebám lodní dopravy. Velikost a výtlak dnešních "supertankerů" je neuvěřitelný a stále se zvětšuje.

Suezský průplav byl slavnostně otevřen v roce 1869 po jedenácti letech prací. Měří 163 km, jeho hloubka byla původně 10 m a šířka 44 m. Postupně bylo nutno rozměry upravit tak, aby odpovídali vzrůstající lodní dopravě.

Během posledních úprav, které končí v letošním roce bude tedy šířka 225 m a hloubka 24 m, což už odpovídá i rozměrům dnešních supertankerů, pro které byl průplav dosud příliš mělký a byly nuceny obeplouvat Africký kontinent po vzoru středověkých mořeplavců.

Správu Suezského průplavu po mnoho let zajišťovala Velká Británie, následně ji převzal Egypt. V padesátých a šedesátých letech v období tzv. Suezské krize o něj byl veden krátký boj a po několik let byl průplav dokonce uzavřen. Od roku 1975 průplav opět slouží lodím v době míru i války.

Ročně jím propluje přibližně 25 000 lodí o výtlaku až 150 000 tun. Přes průplav se dosud lze dostat tunelem ve vstupním městě Suez a nebo přes most ve městě Ismailíja. Egyptská vláda nyní zvažuje vytvoření dalšího tunelu u druhého vstupního přístavu Port Said.

Předpokládaná výše investice je asi 20 miliard korun, což je pro zajímavost o 5 miliard méně než výstavba pražského tunelu Blanka. Projekt bude podle egyptského ministra pro investice Mahmúda Muhjího Dína financován soukromými investory zcela mimo státní rozpočet.