Mozaika českého polistopadového jazzu

Jakub Vaníček

Hudební publicista a muzikolog Lubomír Dorůžka je znám svou celoživotní prací mapující jazz. Nedávno vydal novou publikaci v nakladatelství Torst.

Nakladatelství Torst vydalo rozsáhlou monografii věnovanou současné, především české jazzové scéně nazvanou Panoráma jazzových proměn. Jejím autorem je uznávaný hudební publicista Lubomír Dorůžka (*1924).

Autor v ní navazuje na svou předchozí knihu Český jazz mezi tanky a klíči, v níž je mapován vývoj jazzu v letech 1968—1989. Věnuje se významným zahraničním osobnostem, které v současném jazzu určují vývoj, a především pak českému jazzu po roce 1989. Do současného kontextu je zde zasazena tvorba starší generace — Emila Viklického, Milana Svobody a Jiřího Stivína. Dorůžka ji srovnává se známými osobnostmi současného mladého jazzu: s varhaníkem Ondřejem Pivcem, klavíristkou Beatou Hlavenkovou, kontrabasistou Jaromírem Honzákem a mnoha dalšími.

Muzikolog Lubomír Dorůžka se problematice jazzu věnuje po celý život. V ilegalitě o něm psal už během druhé světové války, později totéž téma popularizoval na vlnách Českého rozhlasu. Věnoval mu několik monografií a celou řadu článků. Pro své mimořádné literární nadání, jež uplatnil mimo jiné i v překladech děl F. S. Fitzgeralda, je dnes považován za zakladatele moderní české hudební publicistiky.

Jako historik proto vývoj tuzemské hudby mapuje v širokých souvislostech. Rozkrývá její inspirace, nachází styčné body s minulostí a věnuje se například i ekonomické stránce věci nebo poslednímu vývoji na klubové a festivalové scéně.

Lubomír Dorůžka. Panoráma jazzových proměn. Torst, Praha 2010.