Jídelnám McDonald's v USA hrozí žaloba za lákání dětí na hračky

Američtí právníci chtějí zažalovat známou společnost za to, co u nás vídáme v televizních reklamách každý den.

(čtk)

23.06.2010 16:43


Spoluautor: Petr Jedlička

Mcdonalds-going-green

Značka se zlatými oblouky se stala na celém světě symbolem globalizace a zároveň nezdravého životního stylu. Foto archiv Greenzer.org

Americký úřad na ochranu veřejnosti chce pohnat k soudu firmu McDonald's za to, že láká do svých podniků děti na menu, s nímž se prodávají hračky. Žaloba bude podána, jestliže jídelny menu Happy Meals do třiceti dní z nabídky nestáhnou.

Středisko pro vědu ve veřejném zájmu (CSPI) považuje taktiku lákání dětí na hračky za „nepoctivou a klamnou" reklamu, která je zákonem na ochranu zákazníků zakázána například v amerických státech Kalifornie, Texas, New Jersey a Massachusetts.

„McDonald's se chová jako cizí osoba, která na hřišti začne dětem rozdávat sladkosti. Jde o vlezlou a dravou praxi, která si zaslouží být zakázána," řekl soudní zástupce CSPI Stephen Gardner.

V roce 2006 utratily podniky rychlého občerstvení včetně McDonald's za hračky a reklamu lákající děti 520 milionů dolarů (jedenáct miliard korun).

McDonald's ve své nejnovější sadě Happy Meals nabízí hračky motivované animovaným filmem Shrek Zvonec a konec. Patří k nim dětské hodinky a postavičky z filmu, tedy Shreka, osla nebo kocourka v botách. Všechny se objevují také v televizních a internetových klipech firmy McDonald's.

Reklama tohoto typu podle odborníků děti dokáže hodně ovlivnit a v USA, bojujících s dětskou obezitou, není vítána. V pondělí odborný časopis Pediatrics zveřejnil studii, podle níž dají děti přednost svačině, jejíž obal zdobí populární postavičky.

McDonald's a další velké americké potravinářské firmy jako třeba Coca-Cola se před třemi lety zavázaly, že zpřísní kontrolu nad reklamou cílenou na děti do dvanácti let. McDonald's se tehdy zavázala, že bude pro tuto skupinu dětí propagovat pouze dvě sady Happy Meals. Měly v nich být kuřecí kousky, hamburgery a mléko. McDonald na své webové stránce sice tuto zásadu dodržuje, ale pode CSPI dostanou děti i jejich rodiče v restauracích při objednávce Happy Meals hranolky a kolu.

Každá porce Happy Meals má přes 430 kalorií, což je třetina denního kalorického příjmu dětí ve věku od čtyř do osmi let. Vždy porci doprovází jedna hračka.

Americká první dáma Michelle Obamová vede kampaň, která má prosadit zdravější dětskou stravu. Některé státy přijímají zákony, jež mají pomoci v boji proti obezitě. V kalifornském Silicon Valley například zakázali dávat zdarma hračky k dětskému jídlu, které není považované za zdravé.


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.