Váhy zabudované do silnice mají zabránit ničení vozovky

Pardubický kraj nechce, aby mu přetížené kamiony ničily silnice. Ještě před zavedením krajského mýtného zabuduje do vozovek váhy, aby mohl udělovat až půlmilionové pokuty.

(čtk)

21.06.2010 18:51

86101_mediafax_martin_seidl

Kamiony na silnici. Léta se nic nemění: přetíženost, z ní rozbité silnice, jejich opravy za miliardy, z toho nedostatek financí na jiné věci. Foto Martin Seidl, Mediafax

Pardubický kraj chce zabránit ničení silnic důrazným pokutováním přetížených kamionů. Pomoci mu v tom mají váhy zabudované do vozovek. Umístěny by měly být na vytipovaných problematických úsecích silnic, řekl ČTK hejtmanův náměstek Jan Tichý, do jehož kompetence doprava patří.

„Přetížené kamiony nám ničí a rozjíždějí vozovky. Chtěli bychom je vytlačit na železnici, k čemuž směřuje i zavedení mýtného,“ uvedl Tichý.

Dosud byla pokuta za přetížení kamionu maximálně pět tisíc korun, což bylo podle Tichého „jalové opatření“. Nově může pokuta dosáhnout až půl milionu korun pro firmu, které nákladní automobil patří. „To už bude mít odstrašující účinek,“ míní Tichý.

Vážicí zařízení může provozovat přímo kraj. Je umístěno ve vozovce a registruje auta, která povolený váhový limit přesáhnou, včetně pořízení fotografie s poznávací značkou. Sankce pak vymáhá policie. Jedno zařízení vyjde asi na pět milionů korun.

Kraj chce nový způsob automatického vážení kamionů vyzkoušet v druhé polovině roku, v provozu by mohl být od roku 2011. Těžká doprava vozovky rychle ničí. Například komunikace z Pardubic přes Dašice na státní silnici I/35 je po devíti letech od celkové rekonstrukce velmi poničená. Podle Tichého jezdí přetížených až devadesát procent kamionů.

Dalším způsobem, jak by se měl omezit provoz kamionů po silnicích druhé a třetí třídy v Pardubickém kraji, je zavedení mýtného. Proveditelnost tohoto záměru prokázala nedávná studie, která se v regionu uskutečnila. V Pardubickém kraji zatím kromě krátkého úseku dálnice D11 není žádná silnice zpoplatněna. Kraj udržuje 3130 kilometrů své silniční sítě a už dnes je patrný přesun tranzitní dopravy do regionu. Trpí také vedlejší silnice, které dopravci využívají kvůli úspoře času a paliv. Zavedení krajského mýtného však bude podle Tichého zdlouhavé, dříve se proto uplatní vážení kamionů.


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.