Modernizaci trati Liberec - Žitava brání stará smlouva

ČTK

Prostředky z Evropské unie nakonec zřejmě umožní opravu tříkilometrového úseku na polském území, takže vlaky mezi Německem a Libereckým krajem začnou jezdit dokonce v hodinovém taktu.

Modernizaci zanedbaného tříkilometrového úseku železniční trati z Liberce na Žitavu na polském území brání více než půl století stará smlouva mezi Československem a Polskem. Na konferenci o dopravě v Euroregionu Nisa to dnes řekl Krysztof Bańkowski z odboru infrastruktury Dolnoslezského vojvodství. Léta zanedbávaný polský úsek je v havarijním stavu, vlaky tam mohou jezdit jen rychlostí třicet kilometrů v hodině a hrozí jeho uzavření.

Pro Poláky ale není trať prioritou, protože podle mezistátních smluv po ní vlaky na trase Žitava - Liberec jen projíždějí a nesmějí zastavit. Podle odhadu polských drah by rekonstrukce tříkilometrové trati stála zhruba tři miliony eur a dalších až 120 000 eur je podle Bańkowského třeba na rekonstrukci železniční zastávky v Porajowě (celkem zhruba 80 milionů Kč).

Největší přínos bude mít modernizace úseku pro Českou republiku a Německo, proto by se měly podle Poláků na financování projektu podílet. Podobně už Česká republika a Německo přispěly Polákům na stavbu bezmála čtyřkilometrového silničního spojení Libereckého kraje s Německem přes Polsko. Němci na něj dali třináct milionů eur (330 mil. Kč), dalších 2,5 milionu eur (64 mil. Kč) dala ČR.

Železniční trať z Liberce do Žitavy patří k nejstarším v Libereckém kraji, loni v prosinci oslavila 150 let od svého otevření. Na českém území prošla jednokolejná trať v posledních třech letech modernizací, do železnice i zabezpečení investovala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) přes sto milionů korun. „Úpravy umožňují jezdit dnes na většině trasy stokilometrovou rychlostí stejně jako v Německu, problémem je jen polský úsek," řekl Ivan Jágr ze SŽDC.

Už od letošního prosince začne dopravu na frekventované trati z Liberce přes Žitavu a dál do Varnsdorfu a Rybniště v Ústeckém kraji zajišťovat společnost Vogtlandbahn ze skupiny Arriva, která zvítězila ve veřejné soutěži vypsané Libereckým a Ústeckým krajem společně s německým svazem ZVON. V budoucnu by měly na nejvytíženějším úseku z Liberce do Žitavy jezdit vlaky každou hodinu. Zavedení hodinového taktu ale brání právě zanedbaný úsek v Polsku.

Trať ze Žitavy na Liberec by měla být v budoucnu součástí páteřní trasy Euroregionu Nisa, která umožní cestovat z Německa přes Liberec a Tanvald do polské Sklářské Poreby a Jelení Hory.

„Pro Liberecký kraj je trasa velmi významná, žije na ní zhruba polovina obyvatel kraje," řekla vedoucí krajského odboru dopravy Stanislava Jakešová. Zatím spojení brání chybějící propojení z Harrachova do Polska. Díky evropským dotacím je ale už tamní trať opravena a 1. července by měl na trasu vyjet první vlak.