Lidský život za dvě vteřiny na seřízení semaforu

ČTK, Jan Miessler

Podle sdružení Pražské matky je v hlavním městě řada životu nebezpečných křižovatek. Některé městské části to ale příliš neřeší.

Přechod pro chodce je jedno z životu nejnebezpečnějších míst, obzvlášť pokud chodcům a automobilům odbočujícím z vedlejší komunikace svítí ve stejnou dobu zelená. Podle občanského sdružení Pražské matky není řada pražských přechodů dostatečně bezpečných zejména pro děti, které se vrací domů ze školy.

„Před půl rokem byla na pražském Žižkově při cestě ze školy domů zabita osmiletá školačka Anežka, která přecházela Rokycanovu ulici řádně na zelenou po přechodu, kde ji srazilo nákladní auto zabočující z Prokopovy ulice na stavbu podzemních garáží na ,své‘ zelené světlo,“ uvedly v tiskové zprávě Pražské matky s tím, že ani šest měsíců nestačilo na to, aby zodpovědní úředníci situaci vyřešili.

Podle Jeronýma Janíčka z Prahy 3 sice od té doby místo v době, kdy děti chodí do školy a ze školy, hlídají strážníci, podle Pražských matek to ale není pravda a jediné, co se změnilo, je délka zelené na semaforu pro chodce: poté, co Praha 3 světla seřídila, svítí zelená o dvě vteřiny déle.

„Šli jsme se dnes po tiskové besedě přesně na tu křižovatku podívat. Nikdo tam nestál — ani policie, ani dozor Subterry, který jsme požadovali,“ řekla Deníku Referendum Jarmila Johnová, podle které navíc v okolí školy brání v rozhledu kontejnery. „Řidič nevidí chodce, chodci nevidí auto.“

Podle Johnové navíc městská část odmítla výzvu Pražských matek, aby stavební firmu požádala o dopravní dozor kolem rizikového přechodu. „Tvrdili, že o něco takového nemohou soukromou firmu žádat. Přitom Subterra zabrala chodník, patřící Praze 3, což jsme jim i řekli. Odpověděli pokrčením ramen,“ uvedla Johnová. Například v Londýně přitom podle Johnové běžně v okolí stavby dva až čtyři pracovníci firmy v oranžových vestách dbají na to, aby v dopravním provozu nedocházelo k rizikovým situacím.

Situace však není v celé Praze stejná, vstřícnost radnic se v jednotlivých městských částech liší. „Záleží na radnicích, není to ani tak otázka příslušnosti k politické straně, jako jednotlivých vstřícných lidí,“ uvedla Johnová s tím, že zatímco například Praha 3 a Praha 5 příliš nespolupracují, radnice na Praze 2 uskutečnila většinu stavebních úprav křižovatek, které jí Pražské matky navrhly.

Další informace:

Pražské matky Nečekejte na další zabité dítě na silnici, může být vaše!