Že jsem nerespektoval šéfa? Lež jako věž

Anna Voňavková

Podle Darjanina ho současný ministr kultury a bývalý ředitel filharmonie Riedlbauch šikanoval od jeho nástupu do funkce. „Nakonec si musel pro odvolání najít zástupný důvod," říká v rozhovoru pro Deník Referendum.

Ten audit, který zveřejnilo ministerstvo kultury, je kompletní?

Já se k auditu vyjadřovat nebudu, mluvčí ministerstva říká, že je nekompetentní. K tomu se musí vyjádřit právníci a ten, kdo audit dělal, protože komentář pana Cieslara je úsměvný, pokud vím, tak on nemá kulaté razítko.

A forma auditu, která se používá v byznysu, ale pro příspěvkovou organizaci se nehodí?

Due dilligance je v překladu povinná péče, než provedu nějakou akci, tak musím znát stav věci ať už se jedná o privátní společnost nebo ne. Já ten audit u sebe nemám, tak nevím, nechal jsem ho ve filharmonii, odkud jsem byl v rychlosti vypuzen, jako bych vraždil svoje zaměstnance. Komentář ministerstva je směšný. To je tak tenký led a já nejsem odborník na všechno, ať se k tomu vyjádří odborníci. Potřeboval jsem audit, protože celou filharmonii mi ministr předal během deseti minut, to bylo směšné. Od listopadu 2008 jsme měli půl roku na předání a on se k tomu moc neměl. Pak se stal ministrem, a to už se mnou nekomunikoval.

Ten audit byl ale důvodem Vašeho odvolání.

Důvody pro mé odvolání pořád přibývají, teď jich je asi osm a já jsem zvědavý, co ještě přibude. Z ministerstva poslali kontrolu, která skončila ve čtvrtek. Dostal jsem papíry s výsledky, ať se do pátku vyjádřím. Nic zvláštního tam nebylo a v pátek jsem šel na schůzku s ministrem, kde mě odvolal.

Byla to první taková kontrola?

Byli jsme požadavky ministerstva zatěžovaní pořád. Každý den jsem pracoval deset dvanáct hodin, protože třetinu času jsem obětoval požadavkům. Dával jsem si pozor, protože jsem věděl o jejich nenávisti a používal jsem, jak tomu říkám, „japonský“ způsob odpovědi velmi úslužného typu, ujišťoval jsem ministerstvo o své loajalitě i o loajalitě české kultuře. A to, co tvrdí ministr, že jsem nerespektoval svého nadřízeného, je lež jako věž.

Jsou mezi vámi nějaké staré spory?

Já nevím, jsem člověk, kterému se prvně v životě stalo, že by s někým, s nadřízeným, nevyšel. Se všemi se mi vždy dobře spolupracovalo a tady už od první chvíle ministerstvo metodicky nepracovalo, to není náhoda, že mě vyhodili v pátek před zájezdem orchestru. Ta technologie moci byla celá promyšlená.

A z důvodu?

Zástupné důvody, už osm důvodů, další přibývají.

Ministerstvo Vám také vyčítalo střet zájmů.

Jaký střet zájmů máte na mysli?

Dvořákova Praha, DaDa...

Podívejte se i poslanci mohou podnikat, já jsem měl pouze oznamovací povinnost do jednoho roku od nástupu do funkce hlásit majetek. Oni představu o tzv. střetu zájmů celý rok živili, přestože jsem opakovaně pomocí právních rozborů dokládal, že to není nelegální. Potom to nazvali neetickým střetem zájmů — co je neetického na tom, že jednou za rok přijde do filharmonie několik milionů korun? Nabízel jsem, že smlouvy zveřejním...

Takže celou tu dobu ministerstvo jen hledalo důvody k Vašemu odvolání?

Stoprocentně. Celou dobu se každý dokument zakládal, všechno si fotili, muselo se leccos dokládat. Ale nemohli najít ani píď problému, protože na to jsem zvyklý z minulosti, kdy jsem dělal Expo, tam muselo být také všechno pečlivě doloženo. Posílali kontrolory, podle mě na ně tlačili, že musí něco najít, protože byli hrozně nervózní, koktali, ale prostě nic nenašli. Nakonec si musel najít zástupný problém, protože co může být zástupnější než to, že vás pozve na jednání, kde vás zkouší ze zkratek a kódů? Co je absurdnější, než to, že si udělá inkviziční radu a ptá se, co je tato položka rozpočtu, co tato? Jeden z těch osmi důvodů je to, že jsem neznal detailně rozpočet na rok 2011. Přitom to je první varianta rozpočtu!