ČEZ bude díky poslancům znečišťovat za sedmdesát miliard

ČTK, Dušan Radovanovič

K původnímu zákonu, jenž měl zavést emisní povolenky pro letecké dopravce, přiřadili poslanci zjednodušené přidělování bezplatných emisních povolenek výrobcům elektřiny a tepla. ČEZ si tak přijde na desítky miliard korun.

Letečtí dopravci si budou muset od roku 2012 kupovat emisní povolenky na emise ze svých letadel. Stát současně zmírní pravidla pro přidělování bezplatných emisních povolenek elektrárenským a také teplárenským firmám. Dnes tak rozhodla Sněmovna, když přehlasovala veto prezidenta Václava Klause. Zákon tak nyní bude rovnou vyhlášen ve Sbírce zákonů.

Klaus novelu zákona o obchodování s emisními povolenkami vetoval v polovině dubna. Uvedl tehdy mimo jiné, že sám cíl obchodování s takzvanými emisními povolenkami tedy „údajné" omezování produkce „skleníkových plynů" je jen dalším drastickým zásahem do ekonomické svobody s velmi pochybným zdůvodněním.

„My jsme si jeho (Klausovy) námitky velmi pozorně přečetli, ale musím konstatovat, že s nimi nemůžeme souhlasit," řekla poslancům ministryně životního prostředí Rut Bízková.

Před poslance poté předstoupil bývalý ministr životního prostředí a expředseda Strany zelených Martin Bursík s výzvou, aby zákon nepodpořili. Vadí mu především pasáž v zákoně, která umožňuje elektrárenským firmám, zejména společnosti ČEZ, získávat část povolenek zdarma. Zákon nazval rozkrádáním majetku v kapitalistickém vlastnictví. „Poslanecká sněmovna dává dárek akciové společnosti ČEZ v hodnotě sedmdesáti miliard korun tímto hlasováním," prohlásil.

Stínový ministr průmyslu ČSSD Milan Urban ale označil jeho tvrzení za účelové. Varoval, že pokud zákon nebude platit, zdraží to energie, například teplo. Bursíka obvinil, že se jen snaží před volbami zachránit Stranu zelených.

Zákon odmítlo podpořit pouze šestnáct poslanců, vedle všech čtyř zelených také někteří nezařazení a jednotlivci z ODS a ČSSD.

S Bursíkem však souhlasí i Vojtěch Kotecký z Hnutí DUHA. „Sněmovna dnes bohužel potvrdila, že chce dát desítky miliard ČEZu namísto toho, aby je vložila například do zateplování bytů, což by kromě ušetřené energie i výrazně snížilo rodinné rozpočty,“ řekl Deníku Referendum programový ředitel Hnutí DUHA Vojtěch Kotecký.

Zmírnění pravidel pro přidělování povolenek původně navrhoval Senát v samostatné novele. Poslanci ale její obsah začlenili do vládní novely, která se týkala jen leteckých přepravců. Novela prodlužuje termíny pro investice do modernizace výroby, které jsou podmínkou pro získání povolenek zdarma. Ruší podmínku proinvestování poloviny hodnoty projektu do konce roku 2011.

Nově výrobci budou muset alespoň jeden projekt zahájit nejpozději v roce 2013 a vše dokončit nejpozději v roce 2019. Úprava navazuje na loni přijaté přidělování části povolenek zdarma, k výrobcům elektřiny přidává teplárny. Jinak by tak producenti tepla a chladu museli všechny povolenky kupovat v aukcích, což by se podle nich promítlo do vyšších cen tepla. ČEZ si tak reálně přijde na desítky miliard zdarma.

„Samozřejmě to jen potvrzuje to, co říkáme už rok, že v této zemi má většinu poslanecký klub ČEZ.“ Doufám, že po volbách v době krize nová vláda pochopí, že by se 68 miliard korun darovaných ČEZ státu hodilo a tenhle nesmysl zruší,“ řekl Deníku Referendum Jan Rovenský z Greenpeace.

Povinnost nakupovat emisní povolenky se naopak má týkat všech leteckých dopravců, jejichž letouny přistávají nebo odlétají z letišť na území Evropské unie. Dopravci již dříve uvedli, že tato povinnost povede ke zvýšení jejich nákladů. Podle ministerstva životního prostředí by ale dopravci dostávali do roku 2020 zdarma pětaosmdesát procent povolenek a nakupovali jen patnáct procent.

Se zavedením povolenek pro letadla ekologové souhlasí, umí si ale představit i efektivnější cesty. „Není to řešení, které považujeme za nejlepší. My jsme prosazovali hlavně daňová opatření, která by motivovala k přepravě po rychlých železnicích. I přesto se ale jedná o krok správným směrem,“ zdůrazňuje Kotecký.

Novela má stabilizovat emise z letecké dopravy na úroveň průměru vypouštěných skleníkových plynů z let 2004 až 2006. Tyto emise totiž od roku 1990 do roku 2004 vzrostly v zemích EU o sedmaosmdesát procent.