Audit pražských divadel zjistil za miliony, co se už vědělo

Roman Sikora

Rok prověřovali auditoři nakládání pražských divadel s financemi a možnosti úspor. Nepřišli téměř na nic, každopádně na nic, co by se už nevědělo. Za to si za své průzkumy vezmou od města devětadvacet milionů.

Před rokem začala firma KPMG na žádost pražského magistrátu prověřovat financování pražských příspěvkových divadel. Audit měl původně skončit v červenci a měl stát devět milionů korun. Magistrát se však rozhodl jej rozšířit o další instituce, které od města čerpají finanční podporu, a za audit nakonec zaplatí devětadvacet milionů.

Audit byl podmínkou dorovnání městských příspěvků divadel na původní úroveň po snaze o reformu financování divadel někdejším šéfem odboru kultury Milanem Richterem, proti níž se zástupci pražských divadel a veřejnost v rámci iniciativy Za Prahu kulturní zásadně postavili. Někteří z pražských divadelníků tehdy neskrývali dojem, že jde o trest za rebelii proti radnici. Nakonec se však ukazuje, že audit všemožná pochybení nijak zásadně nehledal.

Měl prozkoumat, jak vybraná pražská divadla zacházejí s městskými dotacemi. A zjistil, že dobře. Až na několik doporučení k propouštění zaměstnanců, ke změnám úvazků a k nevelkým úsporám. Auditoři si navíc pochvalují vysokou návštěvnost dotovaných divadel, která se pohybuje mezi sedmdesáti až sty procenty.

Dále třeba poukázali na obecně známý fakt, že soukromá divadla jsou finančně soběstačnější než divadla příspěvková. Proto divadlům, jak uvedly České noviny, mimo jiné navrhli více pracovat s cenou vstupenky a vybírat rentabilnější představení. Tím by se však příspěvková divadla skladbou repertoáru a cenami ještě více přiblížila divadlům soukromým, nedotovaným, což by mohlo být v budoucnu magistrátem využito k dalšímu zpochybnění jejich nároků na městské příspěvky.

Divadlům bylo také doporučeno zrušit zhruba padesát pracovních míst, hlavně v rámci obslužného personálu. Jak napsaly Hospodářské noviny, vrátné by měl třeba nahradit systém elektronických karet, šatnářky mají být najímány od externích firem a herci by měli častěji dostávat poloviční úvazky.

„Ten audit je pro nás spíše vodítkem, kde hledat cestu k šetření. Letos ještě pro divadla peníze nekrátíme, ale kvůli finanční krizi hrozí, že ke škrtům budeme muset příští rok přistoupit. A divadla na to musí být připravena,“ uvedl pro Hospodářské noviny současný radní pro kulturu Ondřej Pecha (ODS). Krize by se tak po předchozích nepříliš úspěšných snahách omezit dotace divadlům mohla stát dalším příhodným důvodem pro přiškrcení penězovodů k pražským divadlům. Do voleb to však, jak je ze smířlivé Pechovy rétoriky patrné, spíš nehrozí.

    Diskuse
    ES
    May 14, 2010 v 14.09
    Jak nejlépe ušetřit
    Kdyby magistrát nevyhodil zcela zbytečně 29 milionů oknem, možná by ani divadlům nemusel příští rok krátit peníze. Nejenže je jasné, že - jak napsal pan Sikora - auditoři nepřišli na nic, co bychom nevěděli, po Praze jdou přímo zkazky, jak zcela nekompetentní byli. Ostatně stačí domyslet třeba návrh, aby vrátní byli nahrazeni elektronickými kartami. Jde to! Vypíšeme nejprve výběrové řízení, pak zadáme nejdražší firmě výrobu elektronických karet (předpokládám, že ostatní účastníci řízení napadnou výsledek a budou se chtít soudit, takže budou následovat audity atd.). Už tento podnik jistě přijde na víc než platy všech vrátných dohromady. Navíc se pak zjistí, že vrátný není jen k tomu, aby otevíral dveře a bude třeba zabezpečit, aby se do budovy dostali mimo zaměstnanců také jiní lidé. K tomu bude třeba atd. O šatnářkách ani nemluvím. V britských divadlech, která jsem navštívila, taky žádné šatny nejsou - kabát si stočíte a dáte pod sedadlo.