HN: Občanští demokraté přijali podezřelý sponzorský dar

Vratislav Dostál

ODS dostala v loňském roce sponzorský dar dva miliony korun od firmy napojené na společnost Czech Radar, vydělávající na soukromých radarech a vážení kamionů, v době, kdy Sněmovnou prošla novela slibující společnosti mnohamilionové obchody.

V době, kdy občanští demokraté obdrželi dvoumilionový dar od společnosti KPM Group — která si šest týdnů po uzavření sponzorské smlouvy musela sama dva a půl milionu korun půjčit —, prošel Poslaneckou sněmovnou zákon, jenž lidem z okolí neznámého sponzora mohl přinést milionovou zakázku. Informaci přineslo dnešní vydání Hospodářských novin.

Podle zákona, který prošel Poslaneckou sněmovnou právě v době, kdy ODS dar dostala, by bylo možné provádět takzvané vysokorychlostní vážení kamionů. Dar věnovala firma KPM Group, která sice od loňského roku vystupuje jako nezávislá společnost, avšak dle Hospodářských novin mezi KPM Group a Czech Radar existovaly donedávna personální i majetkové vazby.

Firma KPM Group patřila v době přijímání zákona Milanu Bednářovi a Petru Komendovi, přičemž Bednář částečně vlastní i společnost Czech Radar, která má jako jedna z mála k vážení kamionů potřebnou technologii. Přijetím zákona se jí tak otevřel potenciálně lukrativní obchod.

Czech Radar navíc pomáhala dnešnímu místopředsedovi ODS Petru Bendlovi v boji proti přetíženým kamionům již v době, kdy byl hejtmanem středních Čech: v listopadu 2007 firma nabídla středočeskému kraji své služby a zadarmo zabudovala váhu do silnice u obce Zlatníky. Výsledkem bylo zjištění, že kamiony jsou přetíženy velmi často.

Podle Hospodářských novin chtěl Bendl váhy pro svůj kraj zakoupit, avšak nestihl to, neboť občanští demokraté mezitím prohráli krajské volby. V lednu 2009 nicméně Bendl nastoupil na post ministra dopravy a k projektu vysokorychlostních vah se vrátil. Záhy na to začala Poslanecká sněmovna projednávat novelu zákona o pozemních komunikacích, k níž byl ve druhém čtení načten a i schválen dodatek, který zaváděl vysokorychlostní vážení kamionů.

V době schvalování přílepku byl Bendl nicméně ministrem dopravy a podle Hospodářských novin právě na jeho ministerstvu přílepek k zákonu vznikl. Zákon s přílepkem nakonec Poslanecká sněmovna schválila v červnu loňského roku. Jen měsíc poté uzavřeli občanští demokraté s manažerem KPM Group Petrem Komendou smlouvu o dvoumilionovém daru.

„Souvislost naprosto vylučuji. Rozhodně jsem mikdy něco takového s nikým nedojednával, ani bych to nedělal, protože si myslím, že by to nebylo správné," dušuje se v dnešním rozhovoru v Hospodářských novinách o daru a podnikání Czech Radar Petr Bendl.

Jinak to ale vidí Bendlův někdejší náměstek na ministerstvu Zdeněk Žák. „Pod Bendlovým vedením se začala prioritně řešit problematika vážení kamionů, která tam ležela už mnoho let. Obecně je to bezvadná věc, až na to, že firma Czech Radar, která tento systém prodává, měla zelenější zelenou než ostatní,“ říká Zdeněk Žák, jenž se s Bendlem rozešel ve zlém.

Po odchodu Bendla z ministerstva dopravy nakonec projekt utichl a Ředitelství silnic a dálnic letos zakázku na koupi vah zrušilo. Pokud se k ní však vrátí, Czech Radar je podle Hospodářských novin jedním ze dvou favoritů.

Další informace:

iHned.cz Podivný sponzor ODS přišel o zakázku na vážení kamionů. Prozatím...