EU pouští více reklamy do televize, Klausovi to nevadí

Petr Woff

Více reklamy v televizní i filmové produkci či produkt placement umožňuje zákon o audiovizi podepsaný prezidentem. „Stírá se hranice mezi reklamou a pořadem," kritizuje novelu mediální odborník Petr Pospíchal.

Na rozdíl od USA, v Evropské unii se dosud nesměly v televizním vysílání vyskytovat konkrétní značkové výrobky. Tzv. product placement, který je druhem skryté reklamy, ovšem bude nyní povolen i u nás. Výjimkou zůstanou pořady pro děti, zpravodajství a dokumenty. Divák rovněž musí být v úvodu a na konci pořadu informován, jaký druh komerce je mu předložen.

Podle dosavadního zákona se směla rozběhnout první reklama až tři čtvrtě hodiny po začátku pořadu, kvůli novele se tento interval zmenší na půl hodiny. V případě kratších seriálů může nastat komerční přestávka ještě dříve. Maximální délka reklamního pásma zůstává stejná — dvanáct minut z každé hodiny.

Podle bývalé evropské komisařky pro informační společnost a média Viviane Redingové zajišťuje směrnice pružnější financování filmové a televizní tvorby, vychází vstříc kulturní rozmanitosti a tržním principům. Projekt „Televize bez hranic“ prý zároveň dostatečně chrání nezletilé.

„Cílem zákona je upravit práva a povinnosti poskytovatelů audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání a působnost Rady pro rozhlasové a televizní vysílání při jejich regulaci. Upravuje se rovněž přeshraniční spolupráce Rady s regulačními orgány v jiných státech,“ sdělil Deníku Referendum lapidárně tiskový mluvčí prezidenta republiky Radim Ochvat na otázku, čím to, že prezident evropskou směrnici nevetoval.

Bývalý předseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) Petr Pospíchal je mnohem kritičtější: Novela vysílacího zákona legalizuje umístění reklamy na produkt ve filmech, což bude znamenat další setření hranice mezi reklamou a vlastním obsahem pořadů a děl," uvedl na dotaz Deníku Referendum Pospíchal.

Stát bude ve výkonu svých kompetencí opět o něco slabší," dodal na vysvětlenou toho, proč je prezidentská kancelář k evropské novele tak nezvykle vstřícná.

Další informace:

tn.cz Ve filmech a seriálech přibude reklamy

    Diskuse
    PM
    April 30, 2010 v 9.07
    Počátek vítězného tažení konzervativní revoluce v USA
    leckdo datuje nástupem Regana. A na den přesně zrušením komise pro kontrolu mediální reklamy mj. zacílené na zneužívání instinktů nedospělých - nesvéprávných. Jak vidno revoluce ještě pokračuje.