První sex Petra Nečase

Pavel Šaradín

Reklamní strategie musí vycházet z přirozených postojů a názorů kandidáta. Hovoří-li konzervativní politik s aureolou slušňáka o svém prvním sexu, působí to nevěrohodně.

Výměna v čele Občanské demokratické strany je médii popisována tak, že se do popředí dostal člověk „čistý“, rodinný typ, nekonfliktní, bez afér a lobbistů, tedy ve své podstatě opak Mirka Topolánka. Petr Nečas bývá považován za konzervativce a k tomu přispívá svým chováním i politickými názory. Můžeme v tomto hodnocení pokračovat dále, ale zeptám se na něco jiného? Víte, kdy měl Petr Nečas první sex? Na gymnáziu v Rožnově pod Radhoštěm. Zdali to bylo v době studií, nebo přímo ve školní budově, tak tím už sloužit nemohu.

Před nedávnem jsme se mohli dočíst, že volební tým Baracka Obamy využil při oslovování voličů nejmodernější analytické technologie, které se používají v oblasti sociologického výzkumu. Zaměřil se tak na průzkum trhu prostřednictvím dostupných dat, která poskytuje například statistický úřad a nejrůznější průzkumy veřejného mínění. Volební tým tak vkládal do programu odpovědi na nejdůležitější otázky, které hýbaly americkou společností. Cílem bylo nasměrovat co nejsprávněji kampaň na nerozhodnuté voliče. Jak víme, tento sofistikovaný postup měl úspěch.

Rovněž české politické strany se zaměřují na nerozhodnuté voliče. Podle nejrůznějších průzkumů je jich dvacet až třicet procent. Při vyrovnanosti levicového i pravicového tábora rozhodne právě tento segment, v sázce je tedy velmi mnoho. Přesněji řečeno to, kdo bude sestavovat vládu. Hlavní politické strany si pozvaly poradce a zkoušejí, jak tyto voliče získat na svou stranu. Produkt ovšem nejde radikálně změnit, pak by se stal neprodejným zbožím. Těžko si třeba představit, že by například Jiří Paroubek v politické reklamě doporučoval sportování nebo Radek John bojoval za rozvoj venkova. Reklamní strategie musí vycházet z přirozených postojů a názorů kandidáta.

Archivoval jsem si tento týden volební programy a na stránkách ods.cz našel dvě pozoruhodné věci. Jednak analýzu Smlouvy s občany, již ODS uzavřela v roce 2006. Politici z ODS hlásí, že mají z 92 procent splněno. To je jistě velmi skvělý výsledek, říkám si. Třeba slib, že sníží nezaměstnanost na polovinu, hodnotí tak, že za Jiřího Paroubka činila přes 10 procent a oni ji v červnu 2008 snížili skutečně na polovinu. Ale jaká byla v březnu 2009, když byla Topolánkově vládě vyslovena nedůvěra? To by byla, myslím, logická otázka.

Věc druhá. Předvolební spot Petra Nečase, dynamický, prostředí Zlína, Uherského Hradiště. Nakonec superlídr ODS stojí před budovou gymnázia a říká „první životní zkušenosti, první lásky, první sex“. Ta slova k Petru Nečasovi nesedí. Nejspíš mu je poradil někdo, kdo ho chtěl polidštit, udělat z bytostného konzervativce, který o podobných věcech spíše mlčí, liberála, jednoho z nás.

Petr Nečas ovšem není Miroslav Macek. To by si stratégové ODS měli uvědomit ze všeho nejdříve.