Posvátnost sopky a lidský let do oblak

Adam Borzič

Touha dobýt a opanovat je lidská, k člověku však také patří schopnost spojovat události světa s významem a s poselstvím. To, že nám bylo krátkodobě znemožněno ovládat vzdušný prostor, je moment hodný zamyšlení.

Tajemné a pro Čecha téměř nevyslovitelné slovo Eyjafjallajökull pojmenovává sopku uhnízděnou v ledovci na jihu Islandu, která matičce Evropě nedala po několik dní spát. Byli jsme svědky snad největšího výpadku letištní dopravy v dějinách. V letištních halách uvízly tisíce cestujících. V médiích se spekulovalo o možném i nemožném: o ekonomických ztrátách leteckých společností, o vlivu lávy na ozónovou vrstvu, o případném ochlazování počasí, o ekonomice v éře sopky. A zatím popílek padal a padal a vulkanology obcházel děs, že by sopka mohla ohnivé sliny chrlit třeba i další rok.

Sopka se zřejmě brzy utiší; poučení, které nabízí, bychom ale opominout neměli. Vkrádá se na mysl symbolické čtení. Letištní doprava je chloubou zázraku moderní technologické civilizace. Ekologicky nešetrná, nicméně nejbezpečnější forma dopravy kolonizuje prostor, který v dřívějších dobách patřil ptactvu, nebeským tělesům a Božím andělům. Pravoslavným mnichům ze svaté hory Athos je dodnes zapovězeno vznášet se v povětří, člověku patří živel země. Básník Apollinaire v klíčové básni první poloviny dvacátého století přirovnává Krista k letci respektive letce ke Kristu. Cestování vzdušným prostorem je manifestací lidské aktivity ovládající přírodu a stavící se nad ní. Moderní člověk dobyl nebesa, dokázal si, že jsou prázdná (nebo se to tak jeho zatemněnému vědomí jeví), a učinil z nich dopravní prostor, respektive místo, odkud lze shazovat bomby na druhé.

Vulkanická činnost na několik dní pozastavila let člověka do nebes, na několik dní vyřadila z provozu naši vládu nad světem. Ani Barack Obama nemohl přiletět do Polska na pohřeb prezidenta Lecha Kaczyńského, jeho ženy a dalších obětí letecké katastrofy. A dokonce i prezident Klaus, muž, který ví, že země je modrá a ne zelená, protože ji pozoruje z kosmu, musel jet na tryznu — jako obyčejný smrtelník — vlakem. Byli jsme svědky unikátní události: západní člověk nedokáže všechno opanovat, všechno nemá pod kontrolou, je zranitelný, závislý na živlech, na ekosystému, je vpletený do kola života. Je součástí Země.

Běsnění přírodních živlů obvykle v Evropě sledujeme v televizi, s výjimkou povodní mu nečelíme bezprostředně. Temný oblak prachu nad Evropou není nutné hned číst v duchu apokalyptiky, nicméně symbolický význam mu přičíst můžeme. Poukazuje k našim hranicím, k limitům našeho pokroku, k omezení našeho strmého letu vzhůru. Přijmout tato omezení znamená duchovně omezení přesáhnout. Je třeba připustit, že člověk je zasazen do skutečnosti, která ho přesahuje a kterou nemá zcela v područí.

Odvykli jsme si číst v přírodních a dějinných událostech znamení, vysmíváme se archaickému vědomí, které čte v událostech světa Boží rukopis. Sobě naškodu. Právě spojení událostí světa s významem, s vizí, s poselstvím, je svrchovaně lidskou cestou, jak na neosobní (skutečně neosobní?) dění v přírodě odpovědět. I evropská tradice zná vedle baconovského ovládání a znásilňování Země tradice šetrnější, které člověka zahradě světa neodcizují, požadují však po něm odpovědnost a souznění. Starší kosmologie (v Evropě naposledy živé v renesanci a okrajově v období romantismu) nepojímají člověka coby vládce bezduché hmoty, nýbrž mikrokosmos zasazený do makrokosmu. Člověk v takovém pojetí není od ostatku živého světa oddělen, nýbrž ho v sobě celý obsahuje a má za úkol jej kultivovat a postupně zduchovňovat. Lidská duše je potenciálně vším, pravil andělský učitel. Toto „vše“ není ale projektováno vně nás, není pobídkou k ovládnutí okolního světa, nýbrž naopak k pokornému přijetí našeho bytostného sepjetí s kosmem a jeho Původcem.

V ohnivé a popelavé lázni sopky Eyjafjallajökull nemusíme pověrečně spatřovat Boží trest, můžeme ale uznat, že v tryskajícím ohni se manifestuje základní posvátnost existence, nedisponovatelnost bytí, to, že skutečnost nesvíráme beze zbytku ve svých rukou.

    Diskuse
    VZ
    April 19, 2010 v 21.44
    Krásný text. Dává to pocit naděje, když Příroda i v našich krajích dá najevo, kdo je tu pánem.
    April 20, 2010 v 10.49
    Možná bychom mohli odložit tuto logiku pána a nevolníka. Nemusí mít pravdu ti, kdo chtějí poroučet větru, dešti, ale ani ti, kdo nechávají neosobní síly přírody, aby člověka zotročily. Můžeme se pokusit ponechat člověka, nakolik to jde, svobodného a jeho vztah s přírodou vidět jako partnerství.

    Ano, sopka s nezapamatovatelným jménem naznačuje, že by nás příroda mohla smést, jako v tom vtipu, že potká planeta jinou a stěžuje si: "Je to s emnou špatné, chytla jsem lidstvo." A druhá ji utěšuje: "Neboj, to setřeseš." A když nás matička Země nesetřese, tak může pěkně zatřást s civilizací a připomenout nám podstatnější hodnoty. Ale víme, že i my lidé dovedeme zničit veškerý život na planetě, a to kupodivu hned několikanásobně. Stačí, aby dva hoši zmačkli červená tlačítka.

    Úvaha o partnerství není konstatováním, jak to fakticky je, ale přáním a programem.
    VZ
    April 22, 2010 v 12.06
    Měla bych asi trochu zkorigovat ten svůj výkřik, vzniklý hlavně tím, že text Adama Borziče v mnohém souzněl s mými pocity kolem výbuchu sopky, vyvolal ale také asociaci se vztahem k Přírodě, s nímž se dodnes setkáváme u středoasijských kočovníků. Jistě nejen u nich. V jejich vidění není to, co nás obklopuje, dílem Božích rukou, nýbrž Bohem či božstvím samotným, a rozhodně ne neosobním. Vztah Nebe a Země k lidem tam bývá také přirovnáván ke vztahu rodičů k dětem - ten je ovšem v oněch kulturách navýsost autoritativní, každé vzepření či nepokora přivolá trest. Kočovníci by se také neoznačili za nevolníky či otroky, cítí se být posvátné Přírody a proto se podřizují jejím zákonům a čtou znamení, jimiž k nim hovoří. Tato pokora a poslušnost je ale provázená hrdostí, která má svůj původ ve vědomí, že jsou dětmi Věčného Nebe. Řečeno hodně schématicky...

    Samozřejmě i usedlé kultury měly dříve velký cit pro řeč přírody. U kočovníků je to ale jaksi dovedeno do extrému, jejich způsob života je dokonale ekologický a udržitelný, počínaje tím, že i dnes zanechávají na kočovištích jen minimální trvalé stopy po své přítomnosti.

    Do našich končin, kde jsou dnes i rodinné vztahy pojímány zcela jinak, se samozřejmě lépe hodí představa partnerství, respektive je asi jedinou reálnou možností. Ale stejně mi ta malá připomínka křehkosti našich civilizačních výdobytků udělala radost..