Čím dřív by vláda mobilní trh řešila, tím by bylo levněji

Martin Jiránek

Kdyby vláda začala řešit situaci na mobilním trhu dříve a nečekala až na popud Pirátů, mohli už nyní občané přecházet mezi operátory levněji. Prospělo by to i konkurenci mezi operátory a dalšímu snižování cen.

Vládní mašinerie se na popud Pirátů konečně rozhodla konat. Zahájila kroky vedoucí k tolik potřebnému zjednodušení a zlevnění přechodu mezi mobilními operátory. Započala tím cestu k dalšímu zvýšení konkurence na mobilním trhu, což je v nynější vypjaté situaci pozitivní.

Na místě je ale postesk, že nečinné ministerstvo průmyslu tento zásadní problém dosud neřešilo. Místo toho jeho zástupci vypouštěli do médií výroky, že si za drahá data mohou lidé sami.

Proč je tato problematika zásadní? Ze dvou důvodů. V posledních letech se ČR pravidelně umisťuje na špičce zemí s nejvyššími cenami volání a mobilních dat. Tři hlavní operátoři o konkurenčním boji jen mluví, ale reálně jsou všichni se současným stavem spokojeni. Bez velkých výdajů na reklamní kampaně a ztrát v konkurenčním soupeření se totiž mohou v klidu zaměřit na maximalizaci zisku. Jen zákazníci musí platit násobně víc než v okolních zemích.

Lidé by měli mít k dispozici co nejjednodušší a nejlevnější způsob, jak změnit operátora. Repro DR

Mobilní trh neumožňuje, aby na něj mohla kdykoli přijít nová firma a hned lepší nabídkou konkurovat ostatním — například stavby sítí stojí řádově desítky miliard. Je to stát, který musí vyvinout maximum úsilí k vytvoření férového prostředí.

Navíc se blíží nová aukce kmitočtu, jejíž část je vyhrazena pro možného čtvrtého operátora. Protože pásma kmitočtu nejsou nafukovací, tato aukce může být na dlouhé roky či dekády poslední příležitostí, kdy bude moci čtvrtý operátor vstoupit na trh. Pokud se to nepovede a přijde někdo, kdo kýženou cenovou revoluci nezvládne, budeme i nadále v našem zatuchlém mobilním rybníčku platit víc, než platí lidé všude okolo nás.

Jak lze ke zlepšení prostředí přispět? Lidé by měli mít k dispozici co nejjednodušší a nejlevnější způsob, jak změnit operátora. Jedině tak vzroste ochota potenciálních nových operátorů vstoupit na náš trh. Potřebují vědět, že mohou svou nabídkou oslovit a přilákat dostatek zákazníků.

Příkladem může být Itálie. Zde je pouze 20 procent lidí se smluvním závazkem, takže všichni ostatní mohou kdykoli přejít od jednoho operátora k druhému. Nový operátor Iliad přišel s neomezeným voláním a 40 gigabyty dat za 180 korun, což je pro nás úplně snová nabídka. A díky této nabídce a možnosti osmdesáti procent Italů jednoduše změnit operátora získal Iliad za pouhé čtyři měsíce tři miliony nových zákazníků. T-Mobile v České republice za celý minulý rok navýšil počet svých zákazníků pouze o 11 tisíc. To dokazuje, jak hluboce je domácí trh zabetonovaný smluvními závazky a nechutí si skutečně konkurovat.

V České republice má na rozdíl od Itálie závazek na dva roky 70 procent lidí. Jsou to ti, kteří chtějí něco víc než jen předplacenou kartu s nevýhodnými nabídkami. Nový operátor bude moci v prvním měsíci podnikání oslovit jen jednu čtyřiadvacetinu lidí, kteří budou v tu dobu bez závazku. Všichni ostatní by museli při přechodu platit větší či menší pokutu, což logicky jejich chuť přejít sníží. Proto je snaha Pirátů a na ni navazující snaha vlády toto nastavení změnit důležitá nejen z hlediska zákazníků, ale i případného nového operátora.

Vedle snížení smluvní pokuty při ukončení závazku a rychlejšího a jednoduššího přechodu mezi operátory, které se dnes nejvíc komentují, považujeme za zásadní i zařazení mikropodniků a živnostníků pod pojem spotřebitel. Dnes totiž patří mezi firmy, které platí smluvní pokutu sto procent z ceny zbývajícího nasmlouvaného tarifu. U velkých firem tomu rozumíme, ale u malých podnikatelů je určitě vhodnější, aby měli stejné podmínky jako koncoví spotřebitelé.

Nakonec se můžeme pozastavit nad tím, proč v této věci vláda nezačala jednat dřív. Při troše nadhledu jsme ale rádi, že se nám povedlo dostat téma drahých mobilních dat do nejvyššího patra a konečně se to tam nahoře rozpohybovalo.