RRTV opět vede řízení s Barrandovem. Zákon nezná dostatečné postihy, říká expert

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání zahájila další správní řízení s televizí Barrandov. Ta měla porušit licenci tím, že nevysílala dostatek zpravodajství. Barrandov však o licenci zřejmě nepřijde, nejspíše vyvázne jen s menším trestem.

(jk)

11.02.2019 12:45

Sn_mek_obrazovky_2019-02-11_v_12

„Barrandov není jediná televize, co má problém s dodržováním žurnalistických standardů,“ upozorňuje sociolog médií Václav Štětka. Repro DR

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání zahájila správní řízení se společností Barrandov Televizní Studio vlastněnou Jaromírem Soukupem. Televize zřejmě porušila vysílací licenci tím, že navzdory programovým podmínkám neodvysílala vícekrát denně zpravodajskou relaci. Není to zdaleka poprvé, co se Rada obsahem barrandovského vysílání musí zabývat.

„Rada se seznámila s monitoringem úseku vysílání programu Televize Barrandov zaměřeným na naplňování podmínek licence. Jednadvacátého ledna (provozovatel) odvysílal denní zpravodajský přehled pouze jedenkrát, ačkoli další programové podmínky licence stanovují, že součástí programové skladby je denní zpravodajský přehled zařazovaný několikrát denně,“ uvedla Rada.

Jedinou zpravodajskou relací Barrandova jsou Naše zprávy vysílané od ledna krátce před půlnocí. Televize předtím na zhruba půl roku zpravodajství zrušila úplně a nahradila jej pořadem Moje zprávy. Ten – stejně jako jedenáct dalších – moderoval Soukup. Rada nicméně konstatovala, že Moje zprávy nesplňují parametry vyváženého a nezaujatého zpravodajství. Barrandov proto musel obnovit Naše zprávy, aby nadále neporušoval podmínky licence.

„Nemusí se jednat o strategii,“ řekl Deníku Referendum k setrvalým konfliktům stanice s Radou sociolog médií Václav Štětka. „Postup Barrandova může být daný tím, že je legislativa poněkud bezzubá. V zákoně nejsou stanovené dostatečně efektivní způsoby postihu. Vlastník se tedy nemusí obávat, že by výsledky řízení reálně zkomplikovaly fungování stanice,“ vysvětlil.

Nejzazším postihem, se kterým zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání pracuje, je odnětí vysílací licence, případně její neprodloužení. To se nyní nicméně – navzdory některým novinovým titulkům – pravděpodobně nechystá. „Může to být ale de facto jediné opatření, které opravdu odradí od porušování licence. Dosavadní řízení měla spíše formu výchovných napomenutí než skutečného postihu,“ poznamenal k tomu Štětka.

Upozornil ovšem, že takový krok není samospásný. „Barrandov není jediná televize, co má problém s dodržováním žurnalistických standardů – můžeme vzpomenout opakovaná správní řízení s Televizí Prima v nedávné době, například kvůli reportáži o ‚burkinách‘ v roce 2017. Neprodloužení licence by na mediální scénu zapůsobilo spíše interně jako signál provozovatelům, že jsou tu určité limity,“ dodal..

Barrandov protežuje Zemana i Okamuru. Sledovanost ale klesá
Soukup je majitelem mediálních společností Médea Group a Empresa Media, na nichž měla po dva roky podíl i čínská investiční skupina CEFC. Empresa Media převzala Barrandov před šesti lety. Celodenní sledovanost soukupových stanic činila v minulém roce zhruba sedm procent, tedy o 1,7 procenta méně než předloni.

Barrandov pod Soukupovým vedením provázejí kontroverze. Jen k březnu minulého roku Rada přijala na dvacet stížností vůči obsahu vysílání. Předmětem výtek bylo nepoměrně vysoké zastoupení Tomia Okamury (SPD) na obrazovce nebo to, že Soukup v rámci publicistického pořadu propagoval časopisy spadající pod Empresa Media.

Například v předvolebním speciálu Duelu Jaromíra Soukupa se podle radních moderátor a majitel v jedné osobě dále dopustil „zjednodušené, zavádějící a emocionálně zabarvené prezentace otázky migrace a národních zájmů ve vztahu k prezidentským volbám, respektive k osobám jmenovaných kandidátů“.

Soukup minulý měsíc oznámil založení nového politického hnutí, Listu Jaromíra Soukupa. Pro to nyní shání podpisy. Soukupovo poslední politické angažmá ovšem skončilo neúspěchem. Při kandidatuře do Evropského parlamentu za konzervativní Demokratickou stranu zelených v roce 2009 získal na devátém místě kandidátky pouze dvaasedmdesát preferenčních hlasů. Pro stranu tehdy hlasovalo 0,62 procenta voličů.

Nedlouho po založení Listu se Barrandov rozhodl, že zruší čtyři ze Soukupových pořadů. Důvodem ale údajně nejsou podnikatelovy politické plány, ale Soukupova nechuť v televizi nadále diskutovat s politiky. Na obrazovce se podle něj mají objevit až tehdy, když „se polepší“.


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.