Velká krajina s anděly na výstavě obrazů Josefa Žáčka

Věra Jirousová

Koncept výstavy umělce Josefa Žáčka dotvářejí plátna z malířského cyklu Hledání identity a řada kreseb ve formátu lidského těla z cyklu Hledání ve ztraceném prostoru. Výstava probíhá v galerii NoD.

Soustředěný kontext Žáčkovy výstavy je založený na sugestivní energii jeho abstraktní malby s výraznými figurálními znaky a na síle jeho biblického podobenství, jímž reflektuje neklidný tep událostí na horizontu současného světa.

Těžiště autorova konceptu tvoří monumentální Velká krajina se zástupem sedmi andělů na obzoru. Obrazy sjednocuje znaková silueta každé okřídlené postavy, jednotlivé bytosti andělů však autor rozlišuje individuálně procítěným malířským rukopisem.

Protější významové těžiště výstavy zpřítomňuje cyklus velkých expresivních kreseb, uvedený koláží s názvem Furth in Wald (z roku 1993) s novinovou zprávou a fotografií teroristů známé německé ultralevicové frakce ze šedesátých let.

Na jedné straně zpřítomňuje zástup andělů onen zázrak, který snad jedině může zachránit svět, v němž žijeme; na druhé čteme na kresbách jména Barbara Mayer, Christoph Eduard Seidler, Horst Ludvik Mayer a další; zosobňující s údajem o věku a výšce ikony násilí v zlověstném zástupu padlých andělů na opačném obzoru.

Výstava bezděčně připomene obraz z knihy Legendy rajhradských benediktinů z roku 1888. Při pohledu z věžního okna spatří mnich řady Luciferových bojovníků a ptá se svého opata: Otče, jak bych si mohl v tomhle hrozném světě zachovat naději? Opat ho dovede k protějšímu oknu, kde se otevírá pohled na početné zástupy andělů, a utěší ho slovy: nezoufej a pohleď na mocné sbory Hospodinovy, které jsou tu stále s námi.

Obrazy Josefa Žáčka ukazují vizuální podobenství, které se vztahuje k fenoménu přítomnosti, ať už s nimi nahlížíme do minulého nebo současného vrstvení času. Otázkou zůstává: znají snad lidi, hledající smysl přítomnosti jinou odpověď?

Ve třetím cyklu výstavy Hledání identity (2009) najdeme tři takřka totožné obrazy rezavých veverek s oranžovým oříškem a výrazným chvostem; kde jinde se asi nacházejí, než v zamlčené kleci sociálního života veverek; ta sice není na obrazech vidět, ale je zřejmá v celé struktuře obrazu hravé bezvýchodnosti.

Hostem výstavy je Janka Vidová, která představuje v prostoru Café NoD své expresivní figurální kresby z posledních let. Jejich erotické téma je tu namístě; mluví o světě rozkoše, o napětí Na houpačce rozporuplných citů a o divném lidském nároku žít v souladu se svými emocemi v přítomnosti.

výstava: Josef Žáček — Obrazy

kurátor: Jiří Machalický

galerie NoD, Dlouhá 33, Praha 1

otevřeno denně 13 — 22 hodin

výstava potrvá do 25. dubna 2010