Dědictví Sarkofágů a prokletí bankomatů

Roman Sikora

Pražské Divadlo Na zábradlí uvede 11. a 12. prosince dvoudenní projekt scénických čtení krátkých her šestnácti slovenských autorů střední generace napsaných v rámci projektu nazvaného Sarkofágy a bankomaty.

Šestnáct slovenských autorů narozených v rozmezí let 1954—1969 bylo v loňském roce vyzváno, aby krátkými dramatickými texty reflektovalo osudy své i svých generačních souputníků po listopadu 89. Vzniklo tak šestnáct krátkých her tvořících rozmanitou mozaiku lidských osudů a společenských procesů, které tyto osudy poznamenaly. Soubor byl nakonec pojmenován podle dvou her. Sarkofágy, jako projekt komunistické Státní bezpečnosti, která si pro své utajené operace na Západě vypůjčovala identitu československých občanů uvězněných za železnou oponou bez práva na vycestování, jsou popisovány ve hře Martina Ciela Malá krajina. Bankomaty, jako všudypřítomný fenomén dnešní nesnesitelné lehkosti bytí, vnáší svou tragikomickou koláží Tichý pôvab bankomatov do sborníku Viliam Klimáček. Oba texty zároveň vymezují i rozpětí tvorby zúčastněných autorů mezi vyrovnáváním se s minulostí, hraničící často až s nevyléčitelným syndromem z komunismu, který se stále nedaří ani na Slovensku zcela překonat, a kritickou reflexí zaměřenou již výhradně k současnosti. To druhé však naštěstí převažuje.Příběhy hrdinů slovenských autorů střední generace jsou příběhy generace solitérů, individualistů, kteří se po revoluci vrhli do domnělé říše svobody, stali se podnikateli, někteří dokonce úspěšnými, a kterým na každém kroku hrozí samota. Jsou to příběhy krize středního věku, příběhy rozvodů, opuštěnosti, příběhy nových vnitřních exilů, útěků, hledání identity a touhy po citové opravdovosti. Příběhy hořkosti z nenaplněných očekávání po listopadu 89, odmítnutí současnosti stejně jako minulosti, příběhy traumat z rozpadu Československa, hledání kořenů současných problémů v minulosti. Jsou to ale také neradostné zprávy o konzumním stylu života, o amorálnosti vlády peněz a kořenech extremistického násilí, které už nelze alibisticky nalézat v období normalizace — jsou totiž obsaženy kdesi v temných hlubinách přítomného společenského uspořádání. Dvoudení čtení proběhne v Eliadově knihovně Divadla Na zábradlí pod režijním vedením Petera Gábora a číst budou Natália Drabiščáková, Ela Lehotská, Kristina Maděričová, Zuzana Stavná, Kamila Vondrová, Tomáš Dianiška, Adrian Jastraban, Roman Mrázik, Juraj Nvota, Richard Trsťan a další. Každý den po skončení čtení je pak také přislíbena beseda s překvapivým hostem.Sarkofágy a bankomaty (Čtení slovenských her). Od 11. do 12. prosince 2009 v Divadle Na zábradlí Praha.