Němci kvůli krizi sdílejí auta, místo aby si je kupovali

Lenka Purteková

Sdílení automobilů staví na síti půjčoven, kde si lidé auto mohou půjčit na několik hodin i celý den. Platí za benzín, najeté kilometry a pojištění, na vlastnictví se ušetří.

Německo je známo jako automobilová velmoc. Během hospodářské krize však poptávka po vlastních vozech klesá. Namísto ní se ale rozšířilo využívání nové dopravní služby, tak zvaného sdílení automobilů.

Podle Spolkového svazu sdílení automobilů se tohoto programu v Německu účastní kolem sto padesáti tisíc lidí, kterým je k dispozici čtyři a půl tisíce aut ke krátkodobému pronájmu, většinou na několik hodin či jeden den. Půjčovny tohoto typu obvykle vyžadují členství. Hodinové poplatky pokrývají náklady na benzín a pojištění. Řidiči mají snadný přístup k autu, a přesto nenesou náklady na vlastnictví, parkování a opravu vozidla. Auta si zájemci mohou rezervovat online čtyřiadvacet hodin denně.

„Snažíme se zřídit více parkovacích míst v centrech a uspokojit také rostoucí poptávku po sdílení aut,“ řekl šéf svazu Willi Loose, podle kterého by o sdílení aut mohly mít v Německu zájem až dva miliony lidí.

Kromě nedostatku parkovacích míst v centrech německých měst brzdí rozvoj projektu také postoj politiků. „Sdílení aut není tématem dneška. Politikové sice nápad přijali, nedělají pro něj ale nic víc,“ sdělil Loose. Přesto se zájem o sdílení aut nezmenšuje. V současné době je možné zajít do specializované půjčovny v přibližně sto městech Německa, mimo jiné v Berlíně, Stuttgartu, Frankfurtu nebo Hamburku.

Program byl původně určen pro jednotlivce, v současné době ale půjčovny nabízí i služby pro firmy. Podle Looseho až pětadvacet procent služeb sdílení aut využívají podnikatelé.

Další informace:

The Local - Germany Sharing the steering wheel