Výzkum: Starší lidé si informace na internetu neověřují

Radek Kubala

Nevyžádané zprávy přes e-mailové schránky posílají nejčastěji lidé nad pětašedesát let. Podle výzkumu si často neověřují zdroj informací. Obecně platí, že se lidé na internetu často seznamují nebo na něm nakupují.

Lidé nad pětašedesát let jsou nejčastějšími šiřiteli nevyžádaných e-mailových zpráv. Starší lidé rozesílají pravdivé i lživé zprávy mnohem častěji než lidé ve středním věku a mladí. Průzkum nazvaný Starci na netu provedla společnost Seznam.cz společně s Centrem prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Právě zjištění, že si senioři informace neověřují a rozesílají je dále svým známým, patří mezi ta nejzajímavější.

Výzkumu se přes online formulář zúčastnilo na tisíc sto respondentů ve čtyřech věkových kategoriích od pětatřiceti let výše. E-maily varující před nebezpečím, například migrací nebo islámem, rozšiřuje pětatřicet procent lidí ve věku 55—64 let a sedmačtyřicet procent respondentů starších pětašedesáti let, což je čtyřikrát více než mezi třicátníky a čtyřicátníky. Pravdivé i nepravdivé zprávy o politickém dění pak šíří senioři šestkrát častěji než lidé v aktivním věku.

„Neověřování informací s sebou nese rizika. Starší lidi lze snadno ovlivnit a oni potom aktivně ovlivňují své přátele a známé prostřednictvím spamu. Proto je velmi důležité učit uživatele internetových služeb rozlišovat pravdivé a nepravdivé informace,“ říká k výzkumu Kamil Kopecký z Univerzity Palackého v Olomouci.

Podle Kopeckého je třeba uživatele internetu cíleně učit pracovat s informacemi. Považuje také za důležité upozorňovat veřejnost na strategie, které autoři nepravdivých zpráv využívají.

Zmíněný průzkum kromě jiného zjistili, že třetina respondentů pak využívá internet k seznamování. Téměř čtyři z pěti dotázaných napříč všemi kategoriemi využívají online seznamky. Důchodci k seznámení s protějškem využívají také online inzerci. Lidé mladší pětačtyřiceti let k seznámení častěji využívají sociální sítě či chatovací portály.

Všechny čtyři skupiny hojně využívají také různé druhy inzertních portálů, internetových aukcí a online dražeb. Čtyřicet procent respondentů výzkumu potvrdilo, že v online prostoru narazili na nepoctivého prodejce. V případě online aukcí má negativní zkušenost s prodejcem pětina dotázaných.

„Denně se potkávám s případy podvodů, které jsou cíleny záměrně na starší uživatele internetu a zneužívají jejich malou technologickou zdatnost,“ řekl k výsledkům průkumu manažer pro internetovou bezpečnost společnosti Seznam.cz Martin Kožíšek.

„Pokud budeme naši pozornost směřovat nejen na děti, ale i na druhou nejvíce ohroženou skupinu důchodců,“ můžeme podle Kožíška „prostředí na českém internetu výrazně zlepšit.“