Institut ČVUT připravuje Českou republiku na čtvrtou průmyslovou revoluci

Autonomní parkování aut, robotické třídění radioaktivního odpadu nebo strojovou výrobu produktů rozvíjí v nové budově pražského institutu ČVUT odborníci i studenti. Podporou průmyslu 4.0 má ústav přispět k nástupu nové průmyslové revoluce.

(kep)

20.11.2017 10:45

Praha__dejvice__ciirc__stavba_01

CIIRC chce v budoucnu zaměstnávat na tři sta padesát odborníků z České republiky i ze zahraničí. Foto WmC

Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC ČVUT) jako jeden z pěti vysokoškolských ústavů Českého vysokého učení technického (ČVUT) vznikl v červenci roku 2013. Od letošního dubna sídlí v pražských Dejvicích v budově za více než miliardu korun, která vznikla přestavbou bývalé technické menzy. Nové sídlo má institutu umožnit lepší spolupráci vědců a studentů z různých technologických oborů a rozvoj vědy a mezinárodní úrovni.

CIIRC ČVUT je centrem podpory myšlenek Průmyslu 4.0 a sídlem Národního centra pro Průmysl 4.0. Institut v souvislosti s takzvanou čtvrtou průmyslovou revolucí na začátku září otevřel první rozsáhlejší výrobní linku Testbed 4.0, kterou nyní rozvíjí. Systém využívající virtuální realitu má být řešením především pro malé a střední firmy.

„Část modelu výrobní linky je reálná, část tvoří vizualizace. Zákazník si řekne, že chce auto o takovém tvaru, barvě, kapacitě baterie a podobně. Poté může sledovat, jak výroba probíhá,“ popsal vedoucí Testbedu Pavel Burget.

Laboratoř testuje informační systém, který kolem celé výrobní linky funguje. Systém má v budoucnu ve firmách pomoci ověřovat proces výroby produktů. Zajistit má například to, aby byli roboti na výrobní lince správně umístěni, aby při pohybu nenabourali do sloupů nebo dosáhli tam, kam potřebují. CIIRC chce také dosáhnout tohto, aby byli roboti na výrobní lince autonomní a mohli mezi sebou vzájemně komunikovat. „Cílem Průmyslu 4.0 je flexibilní výroba,“ dodal Burget.

Jedním ze zájmů institutu je testování automatických vozidel v oddělení robotiky a strojového vnímání. V projektu CIIRC spolupracuje s automobilkami Volkswagen, IBM a univerzitami ve Švýcarsku a Rumunsku. Úkolem českého týmu je úprava rychlosti a autonomní parkování.

„Máme umožnit, aby auto jezdilo v městském provozu při pomalé rychlosti 30 kilometrů za hodinu. A hlavně, aby samo zaparkovalo,“ uvedl vedoucí týmu strojového vnímání a analýzy obrazů v průmyslových aplikacích Václav Hlaváč. Tým se zabývá i analýzou provozu. „Věnujeme se tomu, co udělají účastníci provozu do pěti sekund. Nejvíce nás zajímají chodci. Když se auto samo blíží k přechodu a kolem se nacházejí lidé, odhadujeme, jaká je šance, že budou chtít přecházet,“ vysvětlil Hlaváč.

Oddělení vyvíjí také stroje, které mají v budoucnu pracovat na třídění radioaktivního odpadu, který je potřeba rozebrat. V praxi výzkumníci ověřili činnost robotů z CIIRC v loňském roce. Tým se zapojil do záchranných akcí po zemětřesení v italské vesnici Amatrice. Během akce stroje sbíraly informace pro další práci týmu. „Naším úkolem bylo prozkoumat dva kostely ze 13. a 14. století, které byly zemětřesením poškozeny a stály v takzvané červené zóně,“ uvedl Hlaváč.

Chytrý chatovací bot
Uplatnění v mobilním nakupování, call centrech, domácích spotřebičích nebo automobilech může najít nový chatbot, který při institutu vyvinula skupina studentů pod vedením bývalého šéfa vývoje IBM a Googlu Jana Šedivého. Umělou inteligenci, která si dokáže povídat s uživatelem o populárních tématech, vytvořili studenti v rámci soutěže Alexa Prize, pořádané Amazonem.

„Pokrok je v tom, že staré chatovací systémy používaly pouze lingvistická pravidla, kdežto my nyní nově díky průlomu ve strojovém učení můžeme využít neuronové sítě, které zvládnou v textu, obrázcích i dalších datech najít strukturu, tu se naučit a pak nám o ní něco říct,“ popsal člen týmu Petr Marek. V mezinárodní soutěži tým postoupil do finále. Od případného vítězství očekává možnost spolupráce s Amazonem.

Právě činnost studentů je pro CIIRC klíčová. „Naší snahou je dát příležitost studentům i mladým pracovníkům, aby mohli pracovat na zajímavých projektech nejen výzkumného charakteru, ale i ve spolupráci s průmyslem. Alexa je příklad toho, jak bychom si to představovali,“ konstatoval Šedivý. S

Studenti v institutu dále rozvíjí například autonomní vozíky, které mají v továrnách převážet materiál nebo palety. Ne všude se ale CIIRT setkává s pozitivním ohlasem. Podle kritiků je provoz institutu příliš nákladný. Financování CIIRT bylo i jedním z důvodů odvolání bývalého rektora ČVUT Petra Konvalinky. Univerzita na konci října zvolila novým rektorem Vojtěcha Petráčka.

CIIRC chce v budoucnu zaměstnávat na tři sta padesát odborníků z České republiky i ze zahraničí. Institut v minulosti navštívili například japonský ministr hospodářství, obchodu a průmyslu Hiroshigem Sekō, izraelský ministr pro vědu a technologie Ofir Akunis nebo německá kancléřka Angela Merkelová.


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.