Na pražských scénách opět zakraluje německojazyčné divadlo

Roman Sikora

Opět se blíží jedna z vrcholných událostí české divadelní sezóny, Pražský divadelní festival německého jazyka. Jeho 14. ročník zahájí 1. listopadu v Divadle na Vinohradech slavná inscenace Kafkova Procesu v podání Münchner Kammerspiele.

Pražský festival divadel německého jazyka patří už 14 let poněkud paradoxně k vrcholným událostem českého divadla. Ač je v posledních letech patrná jeho snižující se úroveň, každoročně nabízí českému divákovi několik divadelních lahůdek, na něž se na českých scénách narazit spíš nedá. Německo je stále divadelní velmocí, s níž mohou čeští divadelníci soupeřit jen s vypětím všech sil a ani to někdy nestačí. Nicméně je Pražský divadelní festival německého jazyka neocenitelným zdrojem inspirace i pro tuzemské scény. Za léta své existence v lecčems inovoval jejich divadelní jazyk, přispěl k obohacení jejich repertoáru o nové německé autory a je zjevným sklonem německých divadelníků vnímat uměleckou výpověď jako politikum, českému divadlu neustálou výzvou, aby si po dvaceti letech už opravdu nemyslelo, že umění je čímsi neutrálním a apolitickým.

14. ročník festivalu se otáčí zejména kolem dvou klíčových inscenací. Tou první je cenami ověnčená dramatizace románu Franze Kafky Proces v režii Andrease Kriegenburga, kterou do Prahy přiveze mnichovská Kammerspiele a která festival 1. listopadu v Divadle na

Vinohradech oficiálně zahájí. Druhý host věhlasného jména, německo-švýcarský autorský a režijní kolektiv s názvem Rimini Protokoll, jenž je v Česku dnes již poměrně častým hostem a vždy překvapí svým pojetím dokumentárního divadla, představí na festivalu svůj projekt Vùng biên gió‘i - Místo na hranici zaměřený na vietnamskou komunitu sídlící mezi Drážďany a Prahou. Stejně jako v minulých projektech tohoto pozoruhodného sdružení vystoupí na scéně neherci, příslušníci vietnamské komunity, kteří na území bývalého východního Německa a České republiky mnohdy sídlí již několik generací a mohou nám pomoci nahlédnout nejen na nás samé, ale také na vztahy mezi námi a Němci a, pochopitelně, Vietnamci.

Na festivalu bude dále možné zhlédnout inscenaci lucemburského Národního divadla, které vystoupí s dramatem Eugena O'Neila Měsíc pro smolaře. Vídeňský Schauspielhaus přiveze děsivou vizi budoucnosti Ruska, Den Opričnika z pera Vladimíra Sorokina, a hru hvězdy současného rakouského dramatu Ewalda Palmetshofera Bydlení. Pod sklem. Koprodukční projekt berlínské Schaubühne a izraelské Habimy s názvem Třetí generace pak bude před našima očima rozplétat gordický uzel, s nímž se už po tři generace potýkají Němci, Izraelci a Palestinci, nastolovat otázky viny, paměti a vyrovnávání se s temnou minulostí a vyzývat k zaujímání stanovisek protivníků, k nalézaní vůle pro chápání protilehlých pozic.

Pražský festival divadla německého jazyka bude mít ovšem už 29. října předskokana v podobě inscenace hry Georga Büchnera Vojcek Divadla na Vinohradech. Představení bylo totiž vedením festivalu oceněno za nejlepší scénické zpracování německojazyčného textu na českých jevištích již tradiční Cenou Josefa Balvína, nově pojmenovanou po nedávno zesnulém dramaturgovi festivalu, překladateli a znalci německého divadla a dramatu.