Sexistické prasátečko získala reklama na hudební klub s tváří ženy od spermatu

Letošní Sexistické prasátečko obdržela reklama na hudební klub, která získala nejvíce hlasů veřejnosti, a reklama na nože, která uspěla u odborné poroty složené z expertů a expertek na genderovou problematiku.

(jb)

11.11.2016 16:51

Buddys_upraveno

Reklama hudebního klubu a baru Buddy's láká na návštěvu klubu ženou s tváří od spermatu. Foto NESEHNUTÍ

Osmý ročník anticeny Sexistické prasátečko vyhrál hudební klub a výrobce nožů. Odborná porota letos volila odlišně než veřejnost. Mezi odbornicemi a odborníky na genderovou problematiku první místo obsadila reklama na nože Pokorný Knives. Veřejnost vybrala reklamu olomouckého hudebního klubu Buddy's. Na druhém a třetím místě u ní skončila zmíněná reklama na nože a reklama na festival Džemfest. Odborná porota také ocenila reklamu erotického klubu Cabaret Darling a též Džemfest.

Reklamu na nože od společnosti PokornyKnives tvoří spoře oděná žena, které citlivá místa zakrývá pouze nůž. „Je to facka dobrému vkusu, která zachází do perverznosti nejhrubšího zrna. Nůž v ženském rozkroku s vyobrazením odřezaného masa přechází od perverznosti do sadismu,“ komentuje jeden z odborných porotců Pavel Horňák.

Reklama hudebního klubu a baru Buddy's pro změnu láká na návštěvu klubu ženou s tváří od spermatu. „Reklama je nejenom sexistická v tom ponižujícím slova smyslu, ale navíc ještě poškozovala výrobce alkoholu. Tomu se díky Sexistickému prasátečku podařilo dosáhnout stažení reklamy,“ doplňuje za organizátorky soutěže Petra Havlíková z NESEHNUTÍ.

Pisoár i klín s nožem 
U veřejnosti v negativním slova smyslu zabodovala také reklama společnosti PokornyKnives, která skončila na druhém místě. U odborné poroty druhé místo obsadil loňský vítěz, erotický klubDarling Cabaret, se svou sérií reklam umístěných přímo v pisoárech. „Reklama snižuje důstojnost ženy tím nejhrubozrnějším způsobem. Selhala v principu, že i reklamu na erotický klub je možné vést s respektem a ohleduplně,“ zdůvodňuje volbu Jitka Dvořáková, která je jednou z organizátorek slovenské obdoby anticeny s názvem Sexistický kix.

Třetí místo obsadila shodně u odborné poroty i u veřejnosti reklama na festival Džemfest, na který láká nahá těhotná žena se sexistickým popiskem: „Zlobila? Ne, jen se na Džemfestu dobře bavila.“

„Odborná porota považovala za problematické spojení těhotenství a špatného chování. Reklama odkazuje na to, že pokud žena otěhotní například na hudebním festivalu, je to produktem neuvážené zábavy a symbolicky je to její vina. Sexualita je tak redukována na něco, co přináší problémy – a to zejména ženám,“ uvažuje nad reklamou Kristýna Pešáková z NESEHNUTÍ.

Slavnostní vyhlášení anticeny Sexistické prasátečko proběhne v pátek v brněnském Domě umění na Malinovského náměstí. Večerem bude provázet Bára Šichanová z Rádia Wave. Veganské občerstvení na akci zajišťuje družstevní kavárna Tři Ocásci, během večera vystoupí i performerka Kača Olivová.

Občanská organizace NESEHNUTÍ vyhlašuje anticenu Sexistické prasátečko již po osmé. O výsledcích soutěže rozhoduje veřejnost hlasováním přes internet i odborná porota složená z expertů a expertek na genderovou problematiku, marketing a dalších osobností. V letošním roce poprvé rozhodovala například filmařka Kamila Zlatušková nebo filmový kritik Kamil Fila. V nominacích se letos sešlo osmdesát osm reklam, kterým veřejnost rozdala více než čtyři tisíce hlasů.


A co si myslíte vy? Diskuse (4 příspěvky)

Oto Gürtler - Čáslav

Chytrá reklama Pondělí, 14.Listopadu 2016, 08:21:50

Příroda nás vytvořila tak, že muži reagují podvědomě na ženu mnohem aktivněji, než na strom, spadlý vedle cesty. Říkáme-li ženu, pak myslíme atraktivní ženu, nikoliv starou bábu, anorektičku, malého mastodonta, nebo nevzhlednou aktivistku genderového hnutí. Dokonce i ženy jsou naprogramovány od přírody tak, že v textu je zaujme spíše slovo SEX, než slovo PRÁCE. To už tak, ta mrška příroda, prostě zařídila. Protestovat proti tomu je stejně nesmyslné, jako protestovat proti tomu, aby se ženě tvořily v ústech při felaci sliny. Nicméně tyto zvnějšku neovlivnitelné věci se prostě v reklamách používají a používat budou. Nekupujeme prostě to nejlepší a nejekonomičtější, ale to nejlíp zmarketingované. Tak prostě kapitalismus funguje.
Je samozřejmě špatné vyjadřovat v reklamě xenofobní postoje, zaujatost vůči některým jevům, genderové nebo etnické předsudky a podobně. Je zřejmé, že i využití lidského podvědomí může být vkusné, či nevkusné. Co je ale vkusné v době, která přinesla otevřenou pornografii nejen do artových, ale i běžných filmů a denně přináší násilí a brutalitu v mainstreamových médiích? Co v době, v níž se lež stala téměř legitimním nástrojem politiky i novinařiny, v níž veřejné ponížení a xenofobní výpady jsou každodenním způsobem politického, ale i ekonomického, sportovního, či uměleckého soupeření? Jaký význam má podobná anketa? Ne soutěž, ale opravdu jen anketa. A kdo rozhoduje o umístění? Jaké je sociální zařazení, pohlaví, věk, náboženské vyznání porotců odborných i "neodborných"? Jaká je jejich politická a sexuální orientace, vzdělání, zaměstnání, bydliště, rodinné poměry? To samé je třeba vědět u těch, kdo vybrané reklamy nominovali. Bez těchto údajů má anketa mizivou vypovídací hodnotu.
Pokud by muži reagovali více na hidžáb, než ženský sexapeal, pak by asi existovala anketa "Muslimistická ovečka", posuzující nevkusnost hidžábu v reklamě.(Ovečka proto, že muslimové vepřové nesmí.) Proč si to myslím? Protože si pokládám otázku:
Co je účelem této konkrétní ankety?
Odpověď se nabízí zcela přirozeně. Je to - REKLAMA. Jak dosáhnete toho, aby na webové stránky nějaké "neziskovky" zavítalo řádově o minimálně několik desítek tisíc lidí víc, než normálně? Uspořádáte anketu a náležitě ji prezentujete v médiích! Co je k tomu třeba?
Musíte v názvu ankety použít slovo SEX (česky pohlaví). To spolu s označením malého vepře přirozeně evokuje pikantně dráždivé spojení, protože se ve čtenáři zcela podvědomě a přirozeně vytvoří známé negativní propojení. To táhne samozřejmě víc, než propojení pozitivní. Anketa by se sice mohla jmenovat zcela normálně česky "Pohlavistické sele", ale kdo by si něčeho takového v titulcích mainstreamu všimnul, že? Snad jen učitelka češtiny. Dále je třeba dostat do zpráv v mainstreamu odkazy na svoje webové stránky, na kterých jsou všechny nevkusné reklamy pěkně přehledně seřazeny. Ať to nemusí ti pohlavističtí selátkáři na internetu pracně hledat, že?
A to je vlastně všechno.
Pak už stačí do kolonky vykázaných aktivit ve Výroční zprávě neziskovky napsat uspořádání "soutěže" a při oslovování sponzorů pro další rok zamávat oním webovým odkazem na SEXistické prasátko (pohlavistické by nezaujalo).Nejlépe spolu se spikleneckým mrknutím oka. Mrkat ale musí některá mladá vnadná aktivistka - u těch starších by to nemuselo fungovat, ba dokonce by to mohlo působit směšně, či dokonce nevkusně.
Závěrem se omlouvám za svůj škarohlídský postoj k záslužným neziskovým aktivitám, charitě a podobným vymoženostem dnešní doby. Bude to asi tím, že mne život naučil nevěřit na ušlechtilé pohnutky tam, kde poletují peníze jak bělásci nad zelným polem.
P.S.Tímto se omlouvám všem dobrovolným neplaceným pracovníkům, kteří makají pro nejrůznější neziskové organizace a charity opravdu dobrovolně, z ideálů, a nemají z toho žádný peněžní, materiální, či jiný užitek, ale pouze pocit uspokojení.

Jiří Nushart - maloměšťácký usmiřovač

„Reklama snižuje důstojnost ženy tím nejhrubozrnějším způsobem." Pondělí, 14.Listopadu 2016, 10:52:18

Aby tedy byla důstojnost ženy zachována, jsou některé expertky a někteří experti pro legalizaci prostituce, neboť sex (například i pro handicapované) se ukázal být základním lidským právem a kromě toho prostituce, která je samozřejmě legální i nyní (ale pouze ve formě tzv. "sousedské výpomoci"), představuje velký výpadek ve výběru daní. Proto je ministerstvo práce a sociálních věcí povinno sex pro všechny zajistit. Sdružení "Rozkoš bez rizika" už na to získalo od ministersva financí grant ve výši téměř dva miliony korun. (http://www.lidovky.cz/konec-tabu-v-ustavech-by-mohli-pomahat-sexualni-asistenti-p3m-/zpravy-domov.aspx?c=A150214_115456_ln_domov_mct)

Jiří Nushart - maloměšťácký usmiřovač

Kdysi jsem na vysokohorské túře řešil problém potenciálního úžehu Pondělí, 14.Listopadu 2016, 10:56:15

Povšiml jsem si, že se všude kolem válí zbytky zbytečného sněhu, a tak jsem si ho plácnul na hlavu a pojistil se před jeho ztrátou nasazením čepice. Slunko pálilo, sníh pomalu odtával a stékal po mé hlavě, čímž vytvořil dokonalé pohlavistické chlazení, které se ukázalo býti dobrou prevencí úžehu.

Vřele tento vynález doporučuji všem expertům i expertkám na pohlavistickou problematiku.

Ivo Horák - Praha 3

Reklama? Děkuji, nechci! Pondělí, 14.Listopadu 2016, 11:53:45

Jsem toho názoru, že kritici kapitalismu (ba nejen oni!) by měli být proti reklamě obecně, čehož známky na stránkách DR aby pohledal.
Myslím, že Sexistické prasátečko spíše jen zpřístupňuje trapné a (zisku)chtivé výplody kreativců široké veřejnosti, která tak může uznat jejich kuráž, příp. se dojmout nad tím, jak jsme liberální.

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.