Dominik Feri: Jsem barevnej a umím to prodat

Jaroslav Bican

Politická naděje TOP 09 Dominik Feri oznámil, že je připraven vést v příštích volbách do Sněmovny krajskou kandidátku své strany. Teplický radní se umí prezentovat a má cit pro PR. Právě to však může být jeho hlavní slabinou.

Teplický radní Dominik Feri v rozhovoru pro DVTV prohlásil, že je ve sněmovních volbách příští rok připraven kandidovat za TOP 09 v čele krajské kandidátky. Ovšem ne v Ústeckém kraji, kde se narodil a kde v Teplicích dělá radního. Tam prý mají velmi dobrého lídra, proto by raději, když na to přijde, kandidoval někde jinde.

Feriho rozhodnutí nepřekvapuje. Jeho vazba na Ústecký kraj slábne, studuje na pražské Právnické fakultě a navenek už mnohem víc působí jako celostátní politik. Objíždí republiku, soustředí se na propagaci TOP 09 a jak sám uvádí, snaží se vzbuzovat zájem mladých o politiku.

V krajských volbách sice ještě kandidoval z posledního 55. místa v Ústeckém kraji, kde získal i necelou tisícovku preferenčních hlasů, tedy nejvíce z celé kandidátky, ale zároveň se zúčastnil předvolební kampaně v Jihomoravském kraji. Vystoupil ve volebním spotu TOP 09 a Žít Brno v Jihomoravském kraji, kde se nechal vyprat ve vaně.

Teplický politik v klipu TOP 09 a Žít Brno posloužil jako kompars. Byl potřeba někdo se „špinavou“ kůží a Feri tu svou dodal. 

Jeho účast ve volebním klipu s Matějem Hollanem a jedničkou zdejší kandidátky TOP 09 s podporou starostů a „Žít Brno“ Janem Vitulou je pro Feriho dosavadní politickou kariéru do určité míry symptomatická. Otázku, co dělá radní kandidující v jednom kraji ve volebním spotu politiků z jiného kraje, lze zahnat poukazem na to, že je chtěl podpořit. To, že video nedává příliš smysl, je další věc. Jak si vysvětlit závěrečný slogan: „Vyprali jsme Feriho, vyperem (ve smyslu „zbavit se“) i Haška“?

Feriho se někdo zbavil? Kdo? Kde? Vitula v topce? Hollan v Jihomoravském kraji. Či snad v Brně? A proč se zbavovat Feriho? Co je na něm špatného? Proč Feriho „vyprání“ má sloužit jako vzor pro „vyprání“ Haška? Co udělal Feri špatného? Je to snad korupčník, kterého se máme zbavit?

To by ostatně napovídal úvod klipu: „Vadí vám špína v politice? Pojďme se té špíny zbavit“ Načež Feriho vydrhnout, takže výsledkem je proměna jeho „špinavé“ tmavé pleti na „čistou“ bílou, což je pointa. Jde o hraní si a záměnu „špíny“ ve smyslu politických praktik a „špíny“ v rasovém smyslu.

V první řadě se však jedná o vykradenou scénku z České sody, jejímž cílem původně bylo vysmát se rasismu. V případě předvolebního klipu TOP 09 a Žít Brno je práce s barvou pleti součást vtipu, jehož záměrem není rasismu se vysmát, ale ani ho propagovat. Míří k Michalu Haškovi a jeho počínání ve vedení kraje. Přesto se však ve snaze uspět v krajských volbách v klipu utilitárně využívá motiv rasy a tmavé barvy pleti.

Teplický politik tak v tomto smyslu posloužil jako kompars. Byl potřeba někdo se „špinavou“ kůží a Feri tu svou dodal. Na škodu nebylo ani to, že se jedná o celostátně známou celebritu. Navíc, pokud cílem bylo udělat vtipné video, přítomnost Feriho už sama o sobě funguje jako výstražné znamení: Pozor, je to vtip, smějte se. Také se jedná o alibi, kdyby někdo chtěl tvůrce klipu obvinit, že jejich video je rasistické.

Nevím, zda se Feri cítí zneužitý. Jeho barva pleti však zneužitá byla. On sám ji zneužil. Celý klip dobře zapadá do mediálního obrazu, který si buduje, a je součástí jeho PR, na kterém staví svou politickou kariéru. Jeho proslulosti hlavně z počátku pomáhal jeho exotický zjev a mládí. Do politiky vstoupil jako senzace: nejmladší radní v historii. V kombinaci s jeho zjevem na pozadí Ústeckého kraje to přitáhlo pozornost. Feri toho využil. Udělal ze sebe celostátně známou tvář.

Feriho velkou schopností je umění prodat se a to hlavně v prostředí sociálních sítí. Feri je bavič, zvládá přesně ten typ komunikace, který na Facebooku funguje a přináší úspěch. Jestli má také nějaký program a obsah, se ukáže až časem. Pokud však nechce mít jen nálepku celebrity a to navíc „prodávající“ svou barvu kůže. Měl by právě politické práci věnovat více pozornosti než svému PR.