Lidský i kosmický úděl v Topičově salonu

Věra Jirousová

Setkání s obrazy Jitky a Květy Válových připravila Společnost Topičova salonu ve spolupráci s Galerií moderního umění v Roudnici nad Labem.

Výstava obrazů a kreseb z více než padesáti let komplementárně vytvořeného díla sester a dvojčat Válových zpřítomňuje jedinečný malířský dialog. Začíná ve čtyřicátých letech na studiu malby u Josefa Kaplického a v ateliéru Emila Filly na Vysoké uměleckoprůmyslové škole v Praze.

Obě malířky, proslulé jako prostořeké holky Válovy, ve svém rozhovoru pokračují v letech společné práce; první inspiraci pro své realistické obrazy nacházejí v dělnickém prostředí slévárny Poldi na Kladně, v dílnách na periferii i na ulici. Jejich dvojjediný malířský výraz se vyhraňuje v padesátých letech ve skupině Trasa.

Květa maluje robustní, elementární formou zemité krajiny, do nichž vrostly figurální kompozice lidských vztahů jako archetypy života. Jitka tíhne k expresivnímu výrazu a  vertikálnímu tvaru dramatické situace nebo duchovní události.

Významově semknutá expozice obrazů v Topičově salonu se koncentruje na téma Setkání, zvláště však na podstatné a stále víc společné umělecké poslání obou sester: malířsky vyjádřit souběžné a vzájemné formování lidského a kosmického údělu.

Z díla Květy Válové (1922-1998) jsou zde zastoupeny některé z jejích monumentálních obrazů: například Výkřik (1978-80), Dotyk kamenů (1984) nebo Rozháněč mraků (1997). V každém z nich vrůstá tělesná energie malířských gest do materie obrazu a utváří jeho duchovní výraz spolehnutí na mohutnost dějinné paměti a sílu lidské pospolitosti.

V centrálním prostoru se diváci setkají s novějšími rozměrnými plátny Jitky Válové. Velké prosvětlené obrazy v sobě nesou napětí, vznikající na hraně figurativní a abstraktní formy; plochy těchto pláten jsou stmelené plnou škálou odstínů šedé a hnědé barvy a vyslovují bytostný soucit s úzkostí a tíhou člověka.

Obraz Semknutí (1982) zachycuje kresebný obrys trojice zdvojených postav jako podobenství živé, narůstající síly přátelství. V obraze Naše myšlenky se realizovaly (1990-92) se ukazuje zhuštěný prostor svobody a společného sdílení, na dalším obraze nás uchvátí hieratické gesto Smíření (1993).

K vrcholům výstavy patří obraz Kalvárie (1992-93), jedno ze vzácných pláten současné malby, které si každý, kdo ho někdy spatřil, navždy uchová v paměti. Představuji si tuto sakrální Kalvárii na oltáři nebo na čelní stěně některého z významných pražských chrámů, kde by.její religiózní námět, sdílený prostřednictvím spirituální dimenze existenciální malby, oslovoval zástupy věřících.

Výstavu doplňuje řada komorních kreseb a nejnovější soubor velkých litých kreseb na hudební motivy, které Jitka Válová tvoří zářivými liniemi barev v souladu s lidmi i živly.

Jitka Válová - Setkání

kurátorka: Alena Potůčková

Topičův salon, Národní 9, Praha 1

otevřeno: po, čt, pá, 10 — 17 hodin

út, st, 10 — 18 hodin

výstava potrvá do 9. dubna 2010