Praha může na SMS jízdenkách prodělat až 120 milionů korun, upozorňují Piráti

Jaroslav Bican

Podle Pirátů Praha za loňský rok kvůli vysokým maržím na SMS jízdenkách přišla o čtyřicet milionů korun. Pokud si dopravní podnik nevyjedná slevu, na kterou má právo, může město v následujících dvou letech prodělat dalších osmdesát milionů.

Pražští zastupitelé za Piráty se obrátili na ředitele dopravního podniku s žádostí o urychlené řešení kauzy SMS jízdenek. Piráti již před více než rokem upozornili na to, že marže dodavatele SMS jízdenek je v Praze největší v republice a vyzvali tehdejší vedení města, aby vyjednalo slevu.

Platná smlouva totiž počítá s právem dopravního podniku na slevu, pokud se sníží cena služby na okolním trhu nebo se sníží marže mobilních operátorů. Ačkoliv dozorčí rada dala loni v květnu požadavku Pirátů za pravdu, dopravní podnik nic nevyjednal, ani se práva na slevu nedomáhá soudní cestou.

„Vyzvali jsme nového ředitele Martina Gillara, aby urychleně začal řešit kauzu SMS jízdenek. Pokud bude Praha další dva roky otálet, může přijít až o osmdesát milionů korun. Praha má právo na slevu a měla by ho uplatňovat všemi prostředky, včetně případné žaloby na úhradu vzniklé škody nebo zadržení plateb,“ zdůraznil předseda zastupitelského klubu pražských Pirátů Jakub Michálek.

A dodal: „V kauze SMS jízdenek policie stíhá bývalého ředitele Martina Dvořáka a není pochyb o tom, že kontrakt je nevýhodný. O to více nás zaráží, že se ho Praha nesnaží aktivně změnit, když jí k tomu smlouva dává právo,“ diví se Michálek.

Piráti upozorňují, že občané často netuší, že z každé SMS jízdenky jde šest korun soukromé firmě, což je více než dvakrát tolik, než je tržní standard. „Je to na hraně výpalného mafiánům. Bohužel smlouvy jsou napsané tak nevýhodně, že Praha nemůže smlouvu zcela vypovědět, může pouze žádat slevu,“ vysvětluje Jakub Michálek.

A pokračuje: „Vedle toho jsme doporučili, aby byly SMS jízdenky zdraženy o jednu korunu, což je nejvyšší možná částka podle smlouvy. Chceme, aby občané dali raději přednost pro město levnějším papírovým jízdenkám nebo dlouhodobému kupónu,“ uvedl Michálek.

Piráti se v minulosti obrátili na dopravní podniky v krajských městech, aby porovnali podmínky, za kterých fungují SMS jízdenky v krajích, s Prahou. Navzdory velkému objemu finančních prostředků, které v Praze ročně systémem SMS jízdenek protečou, platí hlavní město nejvyšší procentuální poplatek za jednu SMS jízdenku, celých 24 %. Ročně tím Praha podle Pirátů přijde o čtyřicet milionů korun.