Hnutí STAN napadlo výběr mýtného u antimonopolního úřadu

Vratislav Dostál

Hnutí Starostové a nezávislí považují vládní rozhodnutí nevypisovat řádnou soutěž na výběr mýtného za protiprávní. STAN se proto obrátil na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Hnutí Starostové a nezávislí (STAN) se kvůli vládnímu rozhodnutí nevypisovat výběrové řízení na provozování mýta obrátilo na antipomonopolní úřad. Podle zástupců hnutí je postup, který zvolil ministr dopravy Dan Ťok z hnutí ANO, protiprávní. „Zadavatel vytvořil svým jednáním, v daném případě trestuhodným dlouhotrvajícím nekonáním podmínky pro to, aby veřejnou zakázku mohl splnit pouze určitý dodavatel, čemuž mimochodem nasvědčují i znalecké posudky, které si vláda opatřila," píše se v podání, které STAN v pondělí zaslal antimonopolnímu úřadu.

Vláda podle nich zakázkou, kterou může realně splnit pouze jediný uchazeč, vytvořila stav exkluzivity. „Je to v příkrém rozporu s tím, jak jsou leckdy účelově kriminalizováni komunální politici, a to často jen pro formální chyby. A tady ministerstvo dopravy zadá veřejnou zakázku za 7,5 miliardy bez transparentní soutěže,” vysvětluje předseda hnutí STAN Petr Gazdík. „Na tento do očí bijící nepoměr mezi chováním vlády a přístupu ke komunální samosprávě chceme podnětem antimonopolnímu úřadu upozornit,” dodává.

Podnět hnutí STAN se týká rozhodnutí vlády Bohuslava Sobotky z minulého týdne. Koaliční kabinet sociálních demokratů, hnutí ANO a lidovců nakonec souhlasil s plánem ministra dopravy Dana Ťoka prodloužit na další tři roky smlouvu s firmou Kapsch. Ministři to odůvodňovali tím, že by v opačném případě hrozilo, že stát nebude moct po roce 2016 vybírat mýtné vůbec.

Přitom sociální demokraté nejdřív plán Dana Ťoka jednoznačně odmítali. ČSSD se odvolávala na Pracovní skupinu pro transparentní veřejné zakázky při Ministerstvu pro místní rozvoj ČR a Pracovní skupinu Rady vlády pro informační společnost, které postup zvolený ministrem Ťokem nedoporučily.

„Jsme v situaci, kdy máme podle našich poradenských skupin právně vadný materiál, který se ministerstvo dopravy snaží protlačit silou na vládě,“ uvedl ještě předminulý týden ministr vnitra Milan Chovanec z ČSSD. Proč tedy nakonec ČSSD obrátila? „Vláda se vinou ministra dopravy Ťoka dostala do situace, kdy musela v otázce budoucnosti mýta volit jen mezi samými špatnými řešeními,“ vysvětluje Jan Birke z ČSSD.

„Pokud by vláda návrh odmítla, hrozilo, že od příštího roku nebudeme mít v rozpočtu deset miliard korun, které by nám chyběly například na opravu silnic a dálnic,“ pokračuje Birke a dodává, že prodloužení smlouvy s Kapschem je řešení prosazované ministrem Ťokem. „A a ten by také za toto svoje rozhodnutí měl nést veškerou politickou odpovědnost,“ zdůraznil Birke.

Podle něho je hlavní problém v tom, že se ministru dopravy Ťokovi nepodařilo připravit technologicky neutrální tendr, který by umožnil vybrat nejlepší nabídku pro výběr mýta u nás. „Na jeho nekonání v této věci jsem opakovaně upozorňoval více než rok,“ vysvětlil Birke.

Totéž připomíná také STAN. „Tuto situaci zavinilo svým flagrantním nekonáním samo ministerstvo dopravy,“ zdůrazňuje místopředseda hnutí Stanislav Polčák. „Několik let nedělalo vůbec nic. Nyní jednoznačně směřuje k zadání veřejné zakázky bez soutěže, podle nás protiprávně a bez splnění zákonných požadavků,” dodává.

Hnutí STAN podle Gazdíka nechápe, proč už ministerstvo dopravy nezačalo zároveň na přípravě soutěže pracovat. „Zároveň jsme připraveni hledat společně s ministerstvem dopravy cestu, jak zajistit výběr mýtného i od příštího roku právně nezpochybnitelným způsobem,” uzavírá Petr Gazdík.