Natočit film a postavit dálnici není totéž, reaguje ředitelka filmového fondu na NKÚ

Vratislav Dostál

Kontroloři Nejvyššího kontrolního úřadu zjistili, že fond kinematografie nerozděluje podporu projektům transparentně. Podle ředitelky fondu Heleny Bezděk Fraňkové jsou závěry NKÚ bez kontextu zavádějící a mohou veřejnost uvádět v omyl.

„Kontroloři Nejvyššího kontrolního úřadu přistupují k umělecké tvorbě jako ke stavbě dálnice, přitom to jsou zcela odlišné činnosti.“ Tak reaguje na závěry kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) ředitelka Státního fondu kinematografie (SFK) Helena Bezděk Fraňková. NKÚ v pondělí ráno zveřejnil zprávu, ve které tvrdí, že fond nerozděluje podporu jednotlivým projektům transparentně.

Kontroloři NKÚ prověřili hospodaření Státního fondu kinematografie v letech 2013 až 2015. Zaměřili se na rozdělování dotací na podporu kinematografie a filmové pobídky. Celkem prověřili filmové pobídky za 518 milionů korun a podporu kinematografie za 136 milionů korun. Rozpočet SFK tvoří ze sedmdesáti procent peníze státního rozpočtu, další finance získává například z poplatků za reklamu, promítání filmů v kinech nebo za užití děl, k nimž spravuje práva.

„Kontroloři zjistili, že SFK vytvořil dlouhodobou koncepci na podporu kinematografie až dva roky po svém vzniku a není z ní jasné, jaké má cíle. Rozdělování podpory na kinematografii nebylo transparentní a Dozorčí výbor SFK tyto peníze nekontroloval dostatečně,“ píše se v prohlášení NKÚ s tím, že v letech 2013 až 2015 rozdělil SFK na téměř půl miliardy korun.

Z těchto prostředků fond podpořil 320 miliony korun 169 žádostí o dotaci v oblasti výroby českých kinematografických děl. Projekty, které se ucházely o podporu, hodnotili anonymně členové Rady SFK. Fraňková zdůrazňuje, že závěry kontroly se týkají období let 2013 až 2015, tedy celé dosavadní existence Fondu jako samostatné instituce.

„Závěry NKÚ bohužel obsahují některá konstatování, která jsou bez kontextu zavádějící a mohli by čtenáře uvést v omyl. Fond si uvědomuje, že v průběhu jedné kontroly není jednoduché do detailu pochopit celé jeho fungování, a je rád, že výsledná zjištění, jak sami kontroloři uvádí, jsou pouze drobného a administrativního charakteru, přestože tomu neodpovídá titulek tiskové zprávy NKÚ, který má spíše zaujmout, nežli být pravdivý,“ uvedla Fraňková.

Zdůrazňuje přitom, že NKÚ při kontrole neposuzoval konkrétní kroky k nápravě, které Fond do současnosti realizoval: „Fond je necelé čtyři roky stará instituce, která se řídí vlastním zákonem. Tento zákon teprve v roce 2016 prošel novelizací, která zásadně upravuje mnoho právě kritizovaných chyb.“ SFK také zveřejnil reakci na závěry NKÚ, ve které uvádí některá zjištění kontrolorů do patřičných souvislostí.

NKÚ například uvádí, že fond vytvořil dlouhodobou koncepci na podporu kinematografie až dva roky po svém vzniku a prý z ní není jasné, jaké má cíle. Přitom ve skutečnosti se to má tak, že koncepci netvoří fond jako úřad, nýbrž Rada jako orgán Fondu zodpovědný za rozdělovaní prostředků. „Rada ani Fond v době vytváření koncepce nedisponovali dostatečnými informacemi o filmovém průmyslu, neboť do té doby nikdo systematicky nezpracovával ani ekonomická, ani kulturní data z tohoto sektoru,“ uvádí navíc fond.

Rada proto vytvořila maximálně funkční verzi dlouhodobé koncepce, která se začala okamžitě po jejím vzniku aktualizovat i na základě dat průběžně zpracovávaných Kanceláří Fondu. Pokud jde o tvrzení, že je rozdělování podpory na kinematografii netransparentní, podle fondu nápravu přinesla novela zákona, která vešla v platnost v letošním roce. Nyní jsou veškerá rozhodnutí Rady veřejná a každý člen Rady si tak otevřeně nese zodpovědnost za svá rozhodnutí o jednotlivých projektech.

Nová Rada také začal zveřejňovat komentáře ke svým rozhodnutím, a to proto, aby žadatelé pravidelně dostávali zpětnou vazbu k výsledkům rozhodnutí o jejich projektech. „Dozorčí výbor nastoupil se zpožděním, neboť v první výzvě se nepřihlásilo dostatečné množství kandidátů. Výbor je zcela nový orgán Fondu a nyní již ve funkčním složení plní svou roli. Kontrolní funkci má také kancelář, takže i v průběhu absence Výboru bylo plnění podmínek dotace pravidelně kontrolováno,“ uvádí fond.

Mezi další výtky kontrolorů patří například to, že jednotliví uchazeči o dotace neměli rovné podmínky, neboť Rada prodloužila čtyřem žadatelům lhůty na dokončení projektu, a to přesto, že podali žádost pozdě. SFK ale připomíná, že filmové natáčení ovlivňuje řada externalit, které mohou zásadně ovlivnit právě časový plán realizace celého projektu.

Fond proto nepovažuje za hospodárné a účelné požadovat vrácení dotace, protože na podzim nesvítilo dostatečný počet dní slunce a zásadní melancholické scény nebylo možné natočit. Přesto fond podle Fraňkové přijal na základě zprávy NKÚ novelou opatření, která předchází problémům s pozdním odevzdáním žádosti o změnu.