Běla Kolářová vystavuje v Galerii Fotografie Louvre

Věra Jirousová

Desátá fotografická výstava z cyklu, jenž představuje sbírky PPF, uvádí vybraný soubor zhruba třiceti prací Běly Kolářové ze šedesátých let.

Expozice v Galerii Louvre je věnovaná dosud málo známé, rané tvorbě Běly Kolářové

(1924 v Terezíně), ženě zesnulého básníka Jiřího Koláře. Soustřeďuje se na experimentální černobílé fotografie, které autorka vytvářela bez fotoaparátu, prostřednictvím invenční manipulace s různými předměty, přímo v černé komoře.

Kolekce autorky zahrnuje abstraktní fotografie: rotační rentgenogramy kruhu, „kresby světlem“, práce s umělým negativem a fotogramy, v nichž navazuje na lekce rozvětvené tradice konstruktivního umění od suprematismu, De Stijlu, Bauhausu a geometrické abstrakce třicátých let; od Mondriana a Man Raye až ke konstruktivním tendencím a redukční formě šedesátých let.

Od začátku šedesátých let vznikalo invenční dílo Běly Kolářové v širokém proudu umělců nové konstruktivní tendence skupiny Křižovatka (1963) a výstav Nové citlivosti (1968); z předních umělců této orientace jmenujme J. Koláře, K. Malicha, Z. Sýkoru, V. Boštíka, M. Grygara, S. Kolíbala, jejichž díla jsou dnes už začleněna do kontextu světového umění dvacátého století.

Z pohledu narůstajícího významu interaktivní, otevřené formy současného umění, ale i pozornosti mladých tvůrců pro reálné předmětné a sociální vztahy nepřekvapuje, že se průzkumnické dílo Běly Kolářové ocitlo právě v dnešní době ve středu zájmu jak v českém prostředí, tak i na poslední přehlídce současného umění Dokumenta v Kasslu (2008).

Autorčin zájem o pohyb a rytmické proměny v strukturách předmětného světa zapojuje její intuitivní „ženskou“ citlivost do procesu umění a rozšiřuje její poetiku do prozaických vztahů mezi předměty a významy, bezprostředně skládajícími vizuální realitu obyčejného života.

Na začátku své tvorby jako by si Běla Kolářová vytvořila vlastní „abecedu věcí“; zkusmo konfrontuje principy koláže a asambláže s živými významy poetiky každodenního života nebo vkládáním technických a strukturních prvků do banality objevuje nový, vizuální jazyk umění.

V letošním roce se rovněž uskuteční v Galerii Raven Row v Londýně výstava, na níž se vedle prací mladých tvůrců představí i soubor asambláží a koláží Běly Kolářové, která se této tematické přehlídky s názvem Útek a osnova zúčastní na výzvu vystavujících umělců.

Běla Kolářová

Galerie Fotografie Louvre

Národní 22, Praha 1 (vstup 1.mezanin)

otevřeno denně 13 — 22 hodin

5. března — 2. května 2010