Hygienik Vít hájí zvýšení limitů hluku

Jan Miessler

Místo aby hlavní hygienik Michael Vít hájil zachování současných hlukových limitů, obhajuje jejich prolomení. Problém podle něj prý není černobílý. Zároveň ale tvrdí: buď nepovolíme další auta, nebo upravíme limity.

Podle hlavního hygienika a náměstka ministryně zdravotnictví Michaela Víta je kvůli výstavbě obchvatů kolem měst třeba zvýšit povolené limity hluku o pět až deset decibelů. Vít to řekl v rozhovoru pro server iDnes.cz. Přitom již současný limit šedesát decibelů zdraví škodí, a součástí popisu práce hlavního hygienika by mělo být jej dále snižovat.

Vít v rozhovoru rovněž popřel existenci silničářské lobby, která by na zvýšení limitů hluku tlačila.

Návrh na zvýšení limitu, který Vít prosazuje, by „papírově vyřešil" nadlimitní hladinu hluku v obydlených místech kolem stávajících či plánovaných silnic, dálnic a městských obchvatů. Přitom ve skutečnosti by se lidem neulevilo, hluk by zůstal stále stejný. Jediní, komu by se ulevilo, by byli úředníci, kteří by překračování limitů měli řešit, a betonová lobby, pro kterou i současné velkorysé limity představují nepříjemnou překážku.

„Pokud je ministerstvo zvedne, pravděpodobně to bude mít dopad na výstavbu, například na získání územního rozhodnutí. To je případ právě Běchovic, tady by to zřejmě pomohlo výstavbě," citoval včera server iDnes.cz mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martinu Vápeníkovou v souvislosti s plánovanou výstavbou plánované mimoúrovňové křižovatky v Běchovicích, která má být součástí Pražského okruhu. Jeho stavba je momentálně zablokovaná právě proto, že by místní obyvatelé byli po zprovoznění okruhu vystaveni nadměrnému hluku. Po případném zvýšení limitu by se mohlo ihned začít stavět.

„Musíme se domluvit, že buď zastavíme intenzitu dopravy na silnicích a řekneme, že nepovolíme další auta a vlaky, nebo upravíme limity, aby se mohly stavět obchvaty kolem měst. Pokud jejich stavbu zablokujeme, kudy budou auta jezdit?" citoval hygienika Víta server iDnes.cz. Problém podle něho „není černobílý", a přestože hluk na jednu stranu způsobuje stres, život na okraji hlučné silnice je podle něho kompenzován výhodami života ve velkém městě, tedy vyššími výdělky nebo lepší dostupností kultury.

„V jiných zemích je to tak, že člověk, který chce bydlet v centru, si je vědom, že venkovní prostředí bude hlučnější. Má jakousi zodpovědnost, nezažaluje stát za to, že venku má hluk. My chceme bydlet v centrech, ale pak nám začne vadit hluk a žalujeme stát," dodal Vít. Evropská unie nicméně nyní plánuje povolené limity hluku spíše snižovat.

Investoři by prý podle jeho návrhu měli mít možnost využít zvýšených limitů pouze poté, co prokáží, že vyčerpali všechny ostatní možnosti. V návrhu, který hygienici poslali do legislativního procesu, však zatím nic o vyčerpání ostatních možností není, píše se tam pouze o vrácení limitu na úroveň z let 1977 až 2000. Podle Víta by měla být tato pasáž ještě přeformulována.

Další informace:

iDnes.cz Hygienik Vít ke stavbě obchvatů: Buď zvyšme limity hluku, nebo zakažme auta

iDnes.cz Ministerstvo chce zvýšit hlukové limity, rušné ulice by „papírově“ ztichly