Tvrdík: politickou nabídku přizpůsobujeme náladám veřejnosti

Vratislav Dostál

Manažer sociální demokracie Jaroslav Tvrdík slovenskému serveru hnonline.sk vysvětlil spolupráci s americkou marketingovou agenturou. Podle ní povede vlastně dvě volební kampaně: jinou pro Prahu a jinou mimo ni.

Volební manažer sociálních demokratů Jaroslav Tvrdík poskytl rozhovor slovenskému serveru hnonline.sk, ve kterém vysvětluje spolupráci ČSSD s americkou agenturou a nastiňuje předvolební strategii své strany.

ČSSD využívá služby americké agentury Penn, Schoen and Berland, která podle Tvrdíkových slov spolupracovala na nejúspěšnějších předvolebních kampaních světa. Tvrdík ji považuje za špičku v oboru, neboť byla v minulosti prokazatelně úspěšná v zemi, kde má politický marketing letitou tradici a je součástí politické kultury — v USA.

Sociální demokraté spolupracovali s agenturou Penn, Schoen and Berland už v předvolební kampani v roce 2006. Již tehdy bylo patrné, že ČSSD přistupuje ke vztahu strana — volič jako k jakémukoli komerčnímu vztahu prodejce služby — klient. Tvrdík v podstatě konstatuje, že politický marketing není vzdálený od marketingu komerčního.

„Snažíme se o to, aby naše programové priority byly porovnávány s průzkumy veřejného mínění a hledáme z pohledu veřejnosti to, co je v našich programech nejzajímavější. Tyto věci se snažíme zpracovat moderním způsobem. Naučili jsme se, že důležité je klást důraz na prezentaci témat, která zajímají našeho voliče. A tak to bude i v letošním roce,“ říká v rozhovoru Jaroslav Tvrdík.

Jedním z určujících prvků letošní kampaně, jejíž motto je „Lepší budoucnost pro obyčejné lidi“, je proto důraz kladený na kontakt s voliči. „Klademe mimořádný důraz na osobní kontakt s voliči, diskuzi a vysvětlení našich volebních cílů a přínosů pro občany," tvrdí na stranickém webu předseda ČSSD Jiří Paroubek.

Bez zajímavosti není informace, že sociální demokraté vedou v podstatě kampaně dvě. Jednu pro Prahu a druhou pro zbytek republiky. Důvodem je podle Tvrdíkových slov to, že v hlavním městě panuje rozdílná společenská atmosféra než ve zbytku českých a moravských měst, případně na venkově. „Testujeme i to, jak působí hospodářská krize v různých regionech,“ doplňuje Jaroslav Tvrdík.

„Chceme dělat politiku pro lidi, tudíž musíme vědět, jaké problémy je trápí. Lze to z části získávat kontaktem s voliči, ale samozřejmě smysluplným způsobem si na to můžete odpovědět pouze při rozsáhlém výzkumu. PSB pro nás dělá výzkumy, sleduje nálady veřejnosti, poskytuje nám doporučení, jak na tyto společenské nálady reagovat, a my tomu pak přizpůsobujeme naši politickou nabídku,“ tvrdí sociálnědemokratický manažer.

Sociální demokraté se sice snaží podle slov Jaroslava Tvrdíka co nejefektivněji přizpůsobit program většinové voličské klientele a tím maximalizovat zisk volebních hlasů v blížících se volbách tak, aby jim to přineslo uspěch, avšak z dlouhodobějšího hlediska se tato strategie může obrátit proti nim.

„Pokud se před volbami chce jakákoliv strana chovat podle mínění většinové populace, po volbách se nutně dostane do střetu s realitou. Jako vládní strana se bude muset totiž začít chovat odpovědně a bude nucena dodržovat různá kritéria, čímž se dostane do střetu se svými předvolebními sliby," podotýká pro Deník Referendum například politolog Jiří Pehe.

  „V situaci, kdy se chce Jiří Paroubek ucházet v roce 2013 o prezidentský úřad, je tato strategie ČSSD politicky přímo sebevražedná," uzávírá politolog.

Další informace:

hnonline.sk Akú má volič náladu, takú dáme ponuku