Expozice nové hudby v Brně

Zuzana Přikrylová

Od sedmého do jedenáctého března se v Brně uskuteční další ročník unikátního festivalu Expozice nové hudby. Tentokrát se kurátoři spíš než na sjednocující téma zaměřili na hudbu samotnou.

Brněnský festival Expozice nové hudby se po roční absenci, kterou loni zastoupil Dům pánů z Kunštátu, letos uskuteční převážně v klubu Fléda, dále v divadle Reduta na Zelném trhu a ve dvoraně VUT. Již třiadvacátý ročník letos nemá podtitul, ale podle pořadatelů to neznamená atematičnost. Tématem je totiž podle nich hudba samotná a její mnohotvárnost. Široký rozptyl potvrzuje samotný program.

Hned v neděli vystoupí Hilary Jeffery, což je skladatel, spisovatel, výtvarník a zejména mistr ve hře na trombón. Zvýraznil se kolem roku 1990, kdy odstartoval svou sérii cest s trombónem výletem na Saharu. Od té doby navštívil anglické rave parties v devadesátých letech, kabarety v New Yorku v roce 2001, stejně jako například národní divadlo v Tokiu nebo množství klubů v Bratislavě. Zahrál si například s Moksha Big Band, The Barton Workshop nebo Apa Ini.

Jeho momentální projekt se jmenuje Lysn, což je psychedelická drone kapela, dál tvoří audiovizuální instalace a hraje koncerty improvizované hudby. Na Expozici představí jednu ze svých neustále se vyvíjejících kompozic, kde pracuje s trombooscilátorem, tedy speciálně upraveným nástrojem, který spíše než na zvukový výsledek bere ohled na ideu zvuku, která vzniká v mezerách mezi hraním.

Následovat bude rakousko-maďarská dvojice Abstract Monarchy Duo, která nechává proudit improvizační tok skrze trubku, violu, ručně vyráběné nástroje, teremin, perkuse či efekty. Franz Hauzinger má za sebou jazzovou minulost již od začátku 80. let, později se s trumpetou dostal k elektronice. Zsolt Sőrés neboli Ahad je improvizovaný elektroakustický a noisový hudebník, sound artista, editor a performer. Propojení živých nástrojů s technikou dává umělcům mnoho možností hudebního vyjádření v reálném čase, kombinující výrazné prvky s minimalismem a ambientní náladou.

Jako poslední páteční interpret se představí Američan Nicolas Collins, který představí svůj experimentální projekt. Vychází ze svého zájmu o proces a interaktivitu. Většinou pracuje s vlastnoručně vyrobenými nástroji a přístroji. Na tomto koncertě si s ním zahraje klarinetista Pavel Zlámal a studenti Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity.

V pondělí osmého zahraje v Redutě středoevropský soubor bicích nástrojů DAMA DAMA. Tvoří ho Jan Dlouhý (Dama Dama), Ctibor Bártek (Conger Conger) a Jan Řihák (Jacana Jacana). Dama Dama jsou známí výrobou a hraním na podomácku vyrobené nástroje. Vznikli již před rokem 1990, postupně se z jedenáctičlenného ansámblu, hrajícího soudobou klasickou hudbu, zkoncentrovali v několikačlenné bicí těleso.

Důležitá je i výtvarná stránka, kostýmy a scéna, stejně jako dramaturgie vystoupení, na kterém zazní originální i přejaté skladby (například John Cage či Steve Reich). Spíš než koncert je to interdisciplinární představení, stát se ale může i to, že celé představení bude řídit hra v šachy.

Úterní koncert proběhne v klubu Fléda a bude v režii britského skladatele, spisovatele a zvukového kurátora Davida Toopa. Hudbu tvoří již od roku 1975, první album mu vyšlo ve slavném vydavatelství Briana Ena Obscure. Dohromady vydal sedm desek a také čtyři knihy, spolupracoval s Johnem Zornem či Jonem Hasselem.

Jeho úterní vystoupení ponese název Sinister Resonance a bude na pomezí hudebního divadla, čtení, virtuální opery, improvizace a seance. Propojuje minimalismus, tradiční japonskou hudbu, nahrávky šamanů s náhodnými improvizacemi, čímž dráždí naše západní hudební cítění.

Ve středu vystoupí na dvoraně VUT nejvýznamnější ukrajinský současný skladatel Valentin Silvestrov (klavír) v doprovodu Bogdana Pivnenka (housle) a Valerija Maťuchina (klavír). Silvestrov začal s hudbou v patnácti jako samouk, po kurzech a času stráveném ve studiu je od roku 1970 skladatelem na plný úvazek. Stal se vůdčí osobností kyjevské avantgardy, přesto kvůli okovům režimu koncertoval spíše v Rusku nebo na Západě.

V osmdesátých letech už slavil mohutný mezinárodní úspěch a hrál na festivalech v New Yorku, Londýně i Skandinávii. Svoji hudbu pojímá jako „meta-hudbu“, což chápe jako analogii k západnímu postmodernismu. Jeho cyklus Melodie okamžiků má odkazovat k Schubertovi, Bagately pro klavír jsou útlé skladby, dlouho nošené Silvestrovem pouze v mysli.

Závěrečným koncertem bude čtvrteční vystoupení českého smyčcového kvarteta fama Q. Tvoří ho Ronald Šebesta na klarinet, David Danel/Aki Kuroshima na housle, Ondřej Martinovský na violu a Balázs Adorján na violoncello. Z jejich repertoáru zazní skladby hudebního revolucionáře Johna Cage, minimalisty Mortona Feldmana a Earla Browna.

Ve středu proběhne také přidružená akce v rámci Expozice nové hudby, a to slavnostní koncert Janáčkova akademického orchestru k výročí statutárního obnovení HF JAMU. Hrát se budou skladby od držitele Pulitzerovy ceny Charlese Ivese, otce elektroakustické hudby Edgara Varèse a Petera Eötvöse.

EXPOZICE NOVÉ HUDBY 2010

23. ročník

7.-11. března 2010

Hilary Jeffery, Abstract Monarchy Duo, Nicolas Collins, David Toop, Valentin Silvestrov, fama Q

Klub Fléda, Štefánikova 24, Brno

Divadlo Reduta, Mozartův sál, Zelný trh 4, Brno

Dvorana Centra VUT v Brně, Antonínská 1, Brno

    Diskuse
    March 4, 2010 v 11.20
    Doporučuji k přečtení rozhovor s Nicolasem Collinsem v posledním čísle časopisu HIS Voice o experimentální hudbě, o možnostech zvukové techniky a o dnešních skladatelích. Z rozhovoru zřetelně vyplývá Collinsova jedinečná umělecká invence a dokonalá znalost dějin i teorie hudby. Skvělá pozvánka na nedělní koncert!