Polská rozvědka verbuje studenty přes inzerát

Petr Jedlička

Každý ze vzdělaných, schopných a vlastenecky cítících Poláků se nyní může stát zpravodajským analytikem, agentem anebo dokonce rozvědčíkem. Stačí sledovat reklamu.

Polská tajná služba si k letošnímu náboru nových spolupracovníků zvolila netradiční metodu: inzerát v několika celostátních novinách.

V reklamním textu se doslova píše: „Výzvědná služba hledá absolventy a studenty politických a sociálních věd, mezinárodních vztahů, bezpečnostních studií a orientální filologie.“

Podle inzerátu musí být kandidát na tajného agenta především „dobrý Polák“, to jest „přičinlivý občan“ a „vlastenec“. Dále musí být psychicky zdráv, bezúhonný a celkově schopný. Přednost prý dostanou ti uchazeči, kteří prokáží znalost dvou a více jazyků.

Dle informací deníku Gazeta Wyborcza, který zadavatele reklamy kontaktoval, si tajná služba bude každého uchazeče prověřovat v místě bydliště i minulého pracoviště.

Radio Polskie připomíná, že jde o první případ náboru tímto způsobem v historii země. Americká rozvědka CIA či izraelský Mosad však využívají inzeráty běžně.

„Je stále těžší najít pro tuto práci dobré lidi,“ postěžoval si Gazetě Wyorcze Piotr Niemczyk z polského ministerstva obrany. „Tajné služby v demokratických zemích se proto při náboru agentů uchylují i k takovýmto metodám.“

Navzdory četným dotazům polských novinářů nebyl žádný pracovník tajné služby ochoten prozradit, jaký budou mít agenti nástupní plat.