Blur vydávají dvojalbum: „All the people... Blur Live In Hyde Park”

Zuzana Přikrylová

Jedna z nejznámějších britských kapel posledních dvou dekád se po několika letech dala znovu dohromady a na uvítanou dává fanouškům dárek v podobě dvojalba se záznamem z koncertu.

V devadesátých letech se v Anglii začal utvářet populární hudební styl — britpop. K jeho největším představitelům, kteří se značně podíleli na jeho proslavení, patřilo zejména několik kapel: Pulp, Oasis a Blur. Pulp nikdy nevyšli ze stínu své skladby Mile End, která se objevila ve filmu Trainspotting, Oasis si přes nihilistickou image vytvořili pevnou základnu fanoušků, kteří dostali to, co chtěli - tedy málo se vyvíjející, ploché kytarovky.

Blur, kteří byli s Oasis často porovnávání publikem takřka jako dva opoziční fotbalové týmy, chápání britpopu posunuli novými směry a svým citlivým talentem ho obohatili o nápadité aranže a nové roviny. O dlouhém odloučení se kapela dala znovu dohromady a vydává záznam svého vystoupení v Hyde parku z počátku července.

První deska Leisure vyšla roku 1991 a předszanemanal dlouhodobou spolupráci s producentem Stephenem Streetem. O dva roky později vyšla Modern Life Is Rubbish, na které se nacházely hity jako For Tomorrow nebo Chemical World, které se v textech zabývaly stavem společnosti na sklonku milénia.

V roce 2004 vyšla deska Parklife se stejnojmenným singlem, který předznamenal styl The Streets. Hned se stala nejprodávanější deskou, Blur za ni získali mimo jiné 5 ocenění BRIT Awards a nastavila ostatním kapelám podobného žánru velmi vysokou laťku, nejen, co se kvality aranžmá týče. Díky produktivitě vyšla hned za rok další velmi úspěšná deska The Great Escape a roku 1997 další s prostým názvem Blur, ve které se odráželo zasněné nadšení kapely pro Island, obsahuje ale také hit Song 2, který doteď otáčí DJs na pultech v klubech.

Album 13, vydané před deseti lety, bylo první bez producenta Streeta a odvážněji experimentuje se strukturami skladeb i zvukem, přesto obsahuje i kvalitní rádiové hity (Coffee & TV). Jejich zatím poslední album Think Tank, jehož obal navrhl nejznámější britský street artista Banksy, vydali až po pěti letech a po odchodu kytaristy Grahama Coxona.

Stejně jako na předchozích albech střídají syrové kytarové skladby pomalejší a zvukově troufalejší, odklon od původní tvorby je ale asi nejvýraznější. Poté si kapela dala dlouhou pauzu a každý člen se věnoval svým projektům, z čehož je nejznámější kapela Gorillaz frontmana Damona Albarna.

Letos v červenci se dala kapela znovu dohromady a před stotisícovým davem během dvou dní nahráli živý záznam, vydaný na dvou CD. Obsahuje všechny jejich velké hity včetně Jubilee, Tender, nebo The Universal. Spolu s nimi vystoupily další kapely, včetně Crystal Castles, Vampire Weekend nebo Florence And the Machine. Sami Blur o svém odloučení a návratu říkají: „Hraní byla veliká zábava, všem nám moc chybělo. Když jsme se spolu po takové době zase sešli, sedli si a začali pracovat, byla tam očividně stejná jiskra, jako když jsme se setkali poprvé.“