ČT vs. MF Dnes: Prohnilí proti prohnilým

Petr Dimun o tom, že v konfliktu mezi Mladou Frontou DNES a Českou televizí nemá ani jedna strana úplně čisté svědomí.

MF Dnes zveřejnila informace o vyšetřování podezření z nelegálního zneužívání sponzoringu na obrazovkách České televize. Česká televize obratem reaguje velmi ostře a žádá od MF Dnes omluvu na titulní straně a ve stejném rozsahu, v opačném případě hrozí soudem. Vedení televize navíc naznačuje, že za zveřejněním informací a jejich podáním stojí zájem hnutí ANO, respektive Andreje Babiše, majitele jak hnutí, tak i Mladé Fronty. ANO i Babiš totiž v posledních týdnech veřejně ČT kritizují a dokonce uvažují o změně jejího financování.

Faktem je, že ona „kauza“ byla dosti přifouknutá, ČT tam byla vtažena velmi kostrbatě. V neinformovaném čtenáři to mohlo vyvolat dojem spolupachatelství v podobě systému, který v ČT funguje a je normální. V tomto směru bylo ohrazení ČT na místě, a žádost o opravu by byla pochopitelná.

Hysterická reakce ČT však svědčí o mnohem rozsáhlejší bitvě, která se odehrává mimo zraky nás, čtenářů a diváků, a kde novináři obou médií možná hrají roli pěšáků na šachovnici. A to je špatně.

O MF Dnes bohužel již rok víme, že se její styl i obsah ohnuly ve prospěch Andreje Babiše a jeho zájmů (které jsou ne vždy shodné se zájmy ministrů za ANO). Otázkou je, proč veřejnoprávní Česká televize dosud více méně k tomuto znásilňování a zneužívání mediálního vlivu mlčela. Není snad placena právě za to, aby na takové jevy upozorňovala od samého počátku? Není něco shnilého ve státě dánském, když se tak hlasitě ozve až ve chvíli, když se jí to bytostně týká?


Česká televize by především měla přestat vytvářet dojem, že v Babišových médiích se nadále provozuje relevantní nezávislá žurnalistika. Repro Milan Šmíd

Mlčení veřejnoprávních jehňátek
Velmi častým argumentem, kterým dnes jak politici ANO, tak i koaliční partneři hnutí vysvětlují účast této politické divize Agrofertu na vládě, je ten, že voliči přece o střetu zájmů Andreje Babiše věděli a přesto jej volili. Dělal jsem si před rokem rozsáhlé rešerše o tom, co kde a jak bylo a Andreji Babišovi napsáno či odvysíláno. A Česká televize ostudně mlčela. Probudila se až poměrně nedávno, když se o ní začal Andrej zajímat jako o další možnou kořist.

Navíc způsob psaní MF Dnes se v tzv. „kauzařině“, kdy jsou zhusta zneužívány informace od policie, úniky odposlechů, kdy je opomíjena presumpce neviny a jsou vytvářeny umělé souvislosti, které vedou k předčasným a nespravedlivým soudům - ten tu přece byl už před Babišem. A Česká televize (až na čestné výjimky) k tomuto způsobu psaní mlčela taktéž. Kde například byla, když MF Dnes na titulní straně referovala o „romské hvězdě, která nezaplatila nájem“?

ČT dokonce pomáhala posilovat dezinformací tím, že články tohoto typu (nikoliv přímo tento) nekriticky přebírala do svého zpravodajství. Koneckonců, dělá to i dnes: informace MF Dnes a Lidových novin jsou otrocky citovány v jejím zpravodajství. ČT tak pomáhá Babišovy noviny prodávat, neboť vytváří dojem, že obě média jsou stále zpravodajsky a novinářsky kvalitní a nezávislá.

Je mi líto, ale její dnešní volání po spravedlnosti a rozhořčení nad jedním článkem, který se jí přímo týká, je hodně smutným důkazem toho, že přinejmenším část kritiky jejího počínání je naprosto oprávněná.

A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.