Do letošního ročníku Do práce na kole se zapojí pětadvacet měst a tisíce lidí

Vratislav Dostál

Zatímco v minulém roce se do klání zapojilo 5768 účastníků z 912 firem a institucí, letos se díky nově zapojeným městům počty nejspíš vyšplhají výrazně výš. V loňském raco akce proběhla v devatenácti městech, letos jich už bude pětadvacet

Letošní pátý ročník soutěže Do práce na kole se uskuteční v pětadvaceti městech. Tisíce lidí po celé republice tak nejen podpoří svou kondici i týmového ducha, ale především přispějí k lepší kvalitě života v místech, která se rozhodla připojit. Dlouhodobý vliv akce na životní prostředí a udržitelný rozvoj ocenila kancelář Organizace spojených národů v České republice, která nad celou soutěží převzala záštitu.

Soutěžit se letos bude v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Liberci, Olomoucí, Ústí nad Labem, v Hradci Králové, Českých Budějovicích, Pardubicích, Zlíně, Karviné, Jihlavě, Přerově, v Jablonci nad Nisou, Znojmě, v Uherském Hradišti, Břeclavi, Novém Jičíně, Kopřivnici, v Jindřichově Hradci, Hranicích, Otrokovicích, Říčanech, Novém Městě nad Metují. Tady všude šlápnou lidé v květnu do pedálů a budou soutěžit o hodnotné ceny v kategoriích pravidelnost, výkonnost, kreativita a cykloopatření.

Firmy poskytující nejlepší podmínky zaměstnancům, kteří dojíždějí do práce na kole, se už tradičně utkají o titul Cyklozaměstnavatel roku. Tak jako v minulých letech akci pořádá pražská iniciativa Auto*Mat ve spolupráci s koordinátory z jednotlivých měst.

Usednout za řídítka kola a užít si jízdu do práce mohou všichni zaměstnanci ze zmíněných měst a jejich přilehlých okolí. Zatímco v roce 2014 se do klání zapojilo 5768 účastníků z 912 firem a institucí, letos se díky nově zapojeným městům počty nejspíš vyšplhají výrazně výš. „Zajistit si účast je jednoduché: stačí s kolegy sestavit 2—5členný tým a zaregistrovat se do konce dubna na webu,“ píší organizátoři s tím, že se lze registrovat již od konce minulého týdne.

Kromě tradičních květnových akcí je pro účastníky na tento rok přichystána i celá řada novinek. Například díky emisní kalkulačce se dozvědí, kolik škodlivých látek ušetří s každým ujetým kilometrem nebo jaký vliv má změna jejich dopravního chování na životní prostředí a zdraví.

„Do práce na kole není jen o sportu a zábavě s kolegy. Prvotním cílem je přispět k tomu, aby se naše města proměnila v místa příjemnější a zdravější pro život a lidé se víc zamýšleli nad tím, jaký vliv má jejich každodenní dopravní chování na životní prostředí. Letos bychom rádi na tento aspekt celé akce víc upozornili,” vysvětluje Lukáš Eršil, manažer kampaně ze sdružení Auto*Mat.

„Projekt Do práce na kole je výborný způsob, jak přitáhnout velké množství lidí k cyklodopravě, a skvěle zapadá do toho, co se nyní děje v OSN. Právě se tu totiž dokončuje proces přijetí nové agendy globálního rozvoje na období 2015-2030, která je založena právě na udržitelnosti. A bicykl je vlastně jejím symbolem: jezdí na bezuhlíkovou energii, zabere málo místa, prospívá zdraví, nehlučí, je bezemisní, takže celkově přispívá ke zlepšení kvality života,” doplnil Michal Broža, ředitel Informačního centra OSN v Praze.

Osvětu v oblasti udržitelného rozvoje pomáhají už několikátým rokem v rámci soutěže šířit také zástupci nizozemské, dánské a americké ambasády, kteří v dubnu a květnu navštěvují tiskové konference a další úvodní akce soutěže v zapojených městech, kde se s místními politiky a veřejností dělí o zkušenosti v oblasti šetrné mobility, které doposud udělaly jejich země.