Novela silničního zákona ignoruje cyklistickou dopravu, upozorňují experti

Vratislav Dostál

V připravované novele silničního zákona je z větší části opomenut výsledek práce expertní skupiny působící přímo na ministerstvu dopravy, která se úpravami legislativy pro cyklistickou dopravu zabývá už od roku 2009.

Ministerstvem dopravy připravovaná novela zákona o provozu na pozemních komunikacích obsahuje z hlediska bezmotorové dopravy sporné body a postrádá řešení dlouhodobě známých nedostatků. Tvrdí to neziskové organizace zabývající se rozvojem cyklistické a pěší dopravy s tím, že podávají ke znění novely připomínku.

„Za uživatele jízdních kol v českých a moravských městech vyjadřujeme nesouhlas se způsobem projednávání a řešení problematiky pěších a cyklistů v připravované novele zákona o provozu na pozemních komunikacích,“ uvedly zástupci několika iniciativ v tiskovém prohlášení.

Zdůraznili přitom, že v navrhovaném znění novely je z větší části opomenut výsledek práce pracovní skupiny působící přímo na ministerstvu, která se úpravami legislativy pro cyklistickou dopravu zabývá už od roku 2009.

„Stávající návrh ministerstva dopravy nezjednoduší například průjezd cyklistů křižovatkami, nepomůže odstranit z ulic přebytečné dopravní značky a ukládá chodcům nošení reflexních prvků v situacích, kde je to zbytečné,“ vysvětluje Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.

„Za neziskové organizace zabývající se dlouhodobě rozvojem cyklistické a pěší dopravy požadujeme plnohodnotné začlenění cyklistických opatření do silničního zákona a zapojení uživatelských skupin do připomínkového řízení týkající se práv a povinností cyklistů a chodců,“ dodává Filler.

Podle viceprezidenta Evropské cyklistické federace Daniela Mourka je přístup české legislativní úpravy překombinovaný. „Například obdobný německý zákon je daleko jednodušší a průhlednější, řeší především situace, do kterých se jednotliví uživatelé dostávají např. při průjezdu křižovatkou a snaží se přispět ke zvýšení bezpečnosti především cyklistů a chodců,“ vysvětluje Mourek.

„Náš zákon řeší především potřeby uživatelů individuální automobilové dopravy, jeho zásadou je, aby jízdní kolo motoristům hlavně nepřekáželo,“ dodává. „Cyklistická infrastruktura má být srozumitelná, bezpečná, atraktivní a levná. Dokud tomu bude platné znění zákona bránit, nebudeme spokojeni,“ shrnuje za iniciativu Brno na kole Michal Šindelář.

Nadace Partnerství, Auto*Mat, Brno na kole a další proto podávají připomínku k navrhované novele. V ní se jednak připojují k již zaslané připomínce Asociace cykloměst, jednak ji doplňují o další zásadní body.