Ředitelství vodních cest utratilo kvůli porušování zákona necelé dva miliony

Vratislav Dostál

Porušování zákona na informace stálo v loňském roce Ředitelství vodních cest kolem 1,8 miliónů korun. Zatajování informací před občany je nicméně výnosné pro externí advokáty.

Z výroční zprávy Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC ČR) za rok 2013 o způsobu vyřizování žádostí o informace vyplývá, že najatý pražský advokát Richard Nigrini si za obhajobu tří žalob Dětí Země proti nečinnosti tohoto úřadu naúčtoval téměř 1,73 milionu korun.

Ředitelství vodních cest navíc v tomto roce za další nečinnost při poskytování informací Dětem Země utratilo asi 78 tisíc korun za soudní náklady. ŘVC ČR do konce září loňského roku vedl Jan Salický, proti kterému už ministerstvo dopravy podalo trestní oznámení.

„Děti Země musely loni proti nečinnosti Ředitelství vodních cest ČR pod vedením Jana Skalického při vyřizování svých žádostí o informace podat téměř třicet žalob, což dokládá systematicky nepřátelské jednání této státní instituce proti vlastním občanům, kteří za tento postup navíc ze svých daní zaplatili během dvou let celkem asi dva milióny korun,“ uvedl předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

V roce 2012 poslaly Děti Země na ŘVC ČR dvacet dva žádostí o informace a v roce 2013 dalších šestnáct žádostí. Ovšem téměř u každé žádosti se setkaly s nečinností nebo s účelovým odmítáním informace poskytnout. Proto jim nezbylo, než během roku 2013 podat téměř třicet žalob proti nečinnosti ŘVC ČR, které tak muselo za soudní náklady zaplatit asi 280 tisíc korun a 1,73 milionu za externího advokáta.

„Bohužel proti porušování zákona na informace ze strany ŘVC ČR, za které všichni občané během téměř dvou let zaplatili ze svých daní asi dva milióny korun, zvláště za služby drahého externího advokáta, je jen nízká obrana. Ale zvažujeme podat trestní oznámení za zneužití pravomoci úřední osoby,“ říká Patrik.

Současný ředitel ŘVC ČR Lubomír Fojtů podle něj v porušování zákona o právu na informace nadále pokračuje, avšak ne tak masívně. Děti Země se totiž již více než půl roku marně domáhají dvou ekologických studií od firmy HBH Projekt a odborných studií od firmy WELL Consulting, které byly vypracovány pro plavební kanál u Přelouče.

Fojtů obě žádosti již třikrát bez zákonných důvodů odmítnl, takže ministerstvo dopravy musela tato rozhodnutí zase třikrát zrušit. „Ministerstvo dopravy pod vedením Antonína Prachaře zatím právo veřejnosti na informace důsledně hájí, takže má zatím naši pochvalu, zvláště když v obou svých třetích rozhodnutích důrazně pana Fojtů upozorňuje, že má respektovat názory ministerstva a že má žádané studie konečně poskytnout,“ vysvětluje Patrik.