Ekologové podali proti dálnici D8 další žalobu

Vratislav Dostál

Krajský soud začal řešit žalobu Dětí Země proti zamítnutí obnovit stavební řízení. Jde o dvacátou sedmou žalobu proti dálnici přes České středohoří, což je asi český rekord proti jedné stavbě.

Téměř rok trvalo úřadům, než zamítly žádost Dětí Země z loňského dubna o obnovu stavebního řízení pro část trasy dálnice D8 v Českém středohoří v délce 4,7 km u Řehlovic. Jde o úsek, který získal stavební povolení jako poslední, došlo k tomu předloni v srpnu. Od té doby se staví, i když územní rozhodnutí bylo zrušeno v prosinci 2012. Děti Země nyní proti Ministerstvu pro místní rozvoj podaly žalobu, v níž se domáhají stavební řízení obnovit. Rozsudek lze očekávat v roce 2016, trasa má být ale hotova již v roce 2015.

„Výsledek soudního sporu zřejmě do výstavby dálnice nijak nezasáhne, nicméně bude velmi důležitý do budoucna pro další kauzy, neboť chceme získat rozsudek, který se zabývá stavem, kdy se různé stavby staví, ačkoliv nemají žádné platné územní rozhodnutí,“ vysvětluje Miroslav Patrik z Dětí Země důvody k podání další žaloby proti dálnici D8. Podat žádost o obnovu stavebního řízení jim totiž poradili sami soudci.

Podle Dětí Země je jejich celoroční snaha obnovit stavební řízení také důkazem, jakou moc mají „zdivočelé“ státní úřady nad veřejností, neboť krajský úřad v Ústí nad Labem dokázal svou obstrukční a účelovou nečinností, kterou mu ministerstvo pro místní rozvoj důrazně vytklo, protáhnout toto správní řízení na dvojnásobnou dobu. Krajský úřad je také hlavním viníkem, že dálnice nemá žádné platné územní rozhodnutí, takže Česká republika přišla o evropské peníze ve výši osmi miliard korun.

„Jde o dvacátou sedmou žalobu proti dálnici přes České středohoří, což je asi český rekord proti jedné stavbě. Spolky přitom většinu žalob vyhrály, čímž dokázaly, že stát systematicky porušoval své vlastní zákony, aby si prosadil svou. Možná proto si teď neví rady s obrovským sesuvem z června 2013,“ připomíná Patrik.

Spolky proti schvalování dálnice D8 podaly v letech 2003 až 2012 rekordních dvacet šest žalob, z nichž zatím většinu vyhrály. Nicméně Nejvyšší správní soud (NSS) v Brně ještě řeší pět kasačních stížností, z nichž čtyři se týkají vydání dílčích stavebních povolení. Konečné rozhodnutí NSS lze očekávat nejdříve na konci roku 2014.

Dálnici D8 délky 16,4 km přes České středohoří staví sdružení firem pod vedením firem Eurovia a Metrostav, její původní cena ze září 2007 ve výši 9,9 miliard korun (bez DPH) se zvýšila na přibližně 14,5 miliard korun bez DPH, tedy o šestačtyřicet procent. Termín dostavby z prosince 2010 se posunul až na červen 2016.