Ministr dopravy zrušil stavební povolení pro část silnice R49 do Fryštáku

Vratislav Dostál

Antonín Prachař zrušil na základě rozkladů Dětí Země a Unie pro řeku Moravu nezákonně vydané stavební povolení pro část silnice R4901 z Hulína do Fryštáku. Zlínský krajský úřad rozhodnutí ministra blokoval devatenáct měsíců.

Ministr dopravy Antonín Prachař na základě rozkladů Dětí Země, Unie pro řeku Moravu a jedné osoby z ledna 2009 podle očekávání zrušil nezákonně vydané stavební povolení resortu dopravy z prosince 2008 pro část silnice R4901 z Hulína do Fryštáku.

Ministr uznal názor Městského soudu v Praze, který v prosinci 2011 svým rozsudkem zrušil potvrzující rozhodnutí tehdejšího ministra dopravy Gustava Slamečky, že stavební povolení nelze vydávat bez potřebných podkladů a správného vypořádání námitek účastníků řízení. Nové povolení lze čekat nejdříve v prosinci.

„Pikantní je, že toto rozhodnutí ministra dopravy devatenáct měsíců blokovali sami úředníci Krajského úřadu Zlínského kraje, neboť v rozporu se zákonem nevydali do jednoho měsíce stanovisko, zda stavba splňuje podmínky územního rozhodnutí,“ upozornil Miroslav Patrik z Dětí Země na hlavní příčinu dlouhého čekání na zrušení stavebního povolení, k němuž mohlo podle zákona dojít již v dubnu 2012.

Stavební řízení na střední část silnice R4901 z Hulína do Fryštáku začalo před šesti lety. Viníkem průtahů je podle Patrika investor Ředitelství silnic a dálnic ČR, který společně se žádostí o vydání stavebního povolení nepředložil výjimku k zásahu do biotopů zvláště chráněných druhů organismů, a Ministerstvo dopravy, které účelově porušilo správní řád, stavební zákon a zákon o ochraně přírody a krajiny.

„Od vedení Zlínského kraje i od investora již několik let slýcháme, že se s výstavbou úseku z Hulína do Fryštáku začne brzy, pravda byla ale taková, že investorovi by vůbec nevadilo stavět v rozporu se zákonem. Krajským politikům zase jejich úředníci zatajili, že téměř dva roky blokovali stavební řízení na ministerstvu dopravy,“ vysvětlil dále Patrik. Podle něj jsou nezákonné postupy ŘSD ČR a úředníků krajského úřadu již obvyklé.

Na ministerstvu dopravy nyní probíhají tři stavební řízení pro úsek silnice R4901 z Hulína do Fryštáku a podle Dětí Země nelze odhadnout, kdy budou dokončena, neboť každé z nich se potýká s různými potížemi. Stavební náklady na celý první úsek silnice R49 z Hulína do Fryštáku mají být asi 9,3 miliard korun.

Ekonomická efektivnost a dopravní význam celého tahu silnice R49 z Hulína až ke státní hranici na Púchov jsou podle Dětí Země navíc nízké, obzvláště s přihlédnutím k tomu, že již byla dokončena čtyřpruhová silnice z Otrokovic do Zlína-Malenovic. Zlínský kraj je tudíž na dálniční síť ČR napojen i bez silnice R49.